3.5

Samlaren

Efter John Fowles debutroman. Freddie Clegg kidnappar Miranda Gray som han är besatt av, och håller henne fången i källaren. Bara för att ha henne där....

Originaltitel The Collector
Regissör William Wyler
Manus Stanley Mann, John Kohn, John Fowles
Genre Drama, Skräck, Thriller, 60-tal
Skådespelare Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne, Maurice Dallimore

2015-01-01
Denna dramathriller kommer med en sådan handling, stämning och psykologiska undertoner att den väldigt effektivt får mig att känna massor av känslor. Att utförandet i form av skådespelare och regi dessutom är riktigt bra gör den ännu effektivare i dra in mig som tittare i den kusliga och stämningsfulla berättelsen. Bra slut. Det var också intressant att få uppleva en ung Terrence Stamp och hans stora förmåga som skådespelare, Något man tyvärr inte får se så mycket av idag. 3+
2014-10-10
Enormt välskriven dialog i en klart stabil film som är intressant i princip hela vägen. Dessutom känns den mer eller mindre omärkt av tidens tand. Det är inte förrän mot slutet som det börjar tappa, och det är ju synd att det sker just då. Hellre en svacka i mitten. (9/15)
Zipper
2014-03-03
Fantastiskt kammardrama i extrem bemärkelse. Stamp är både obehaglig och konstigt sympatisk ibland. Det enda jag har att klaga på är hur korkat Miranda betedde sig ibland, hon kunde ha spelat sin hand mycket bättre. Stabil fyra!
kolle82
2013-06-30
Det blir lite segt med alla scener i källaren efter ett tag.
wernblom88
2013-06-05
Har velat se The collector länge och den lever verkligen upp till förväntningarna. Båda huvudrollsinnehavarna är lysande men stamp gör en helt otrolig prestation. Väldigt intressanta frågor om konst och livet, främst utanförskap och tillhörighet. Wyler blandar 30-tals estetik med en mer modern touch vilket är intressant.
annihilat0r
2013-03-16
Åh, vilken poetisk pärla "The Collector" är. En helmysig thriller med stilren melodi. En klassisk 60-talskänsla genomsyrar luften och allt bara stämmer. Det är precis så här ett kärleksdrama som involverar en psykiskt sjuk ska te sig. Rent och friskt, men samtidigt så mörkt och svårt. Hängivna jag blev ljuvligt inspirerad.
Jonel
2012-09-23
Riktigt bra film, jag gillar slutet speciellt.
Astrojacob
2012-07-26
Utsökt stämning med övertygande agerande av de två huvudpersonerna. Bizarr men smart intrig där man bara ler åt turerna. Stamps främsta roll? Bra Fyra.
DiMMUBoRGiR
2012-01-21
Oemotståndlig film som är så enkel att förstå och känna för. Skådespelarna gör sitt yttersta och det finns flera scener som verkligen är starka i vad de har för betydelse för protagonisten. Vem man väljer att det är, beror nog på vem du är som tittar.
kakbakarn
2011-12-18
Är väl egentligen en fyra, var väldigt trött när jag såg den. Älskar Terrence Stamp här med sin kalla psykopatblick. Kanske att den stampar lite i mitten? Aja, bra film iaf. Och bra slut!