4.1

Samsara

En samling bilder från olika delar av vår världs kontinenter som tillsammans illustrerar det tibetanska ordet: Samsara, vilket betyder "Att flyta ihop", eller att passera genom olika stadier, att vandra.

Originaltitel Samsara
Regissör Ron Fricke
Manus Ron Fricke, Mark Magidson
Genre Dokumentär, 2010-tal

jlam
2017-05-11
Är det någon film som kan kallas visuellt bländande så är det denna. Den är typisk för sin genre med ett koncept man sett förut men det har sällan gjorts så här bra. Stollen med leran är franske konstnären Olivier de Sagazan, som bl a förärats med en plats på youtube-listor över de mest skrämmande internetklippen (vilket inte jag håller med om, men färgstarkt är det allt)
Galivan
2017-02-27
Många fantastiska bilder, och intressanta platser, intressanta idéer. Den bästa i trilogin helt enkelt.
Snah
2016-09-11
Inte samma känsla som för den ultimata Koyaanisqatsi, vilket inte heller Baraka gav.
karlmats
2016-03-22
Sjukt snyggt och bra representation av vår värld, alltifrån naturtillståndet och vackra ökenvyar till människosläktets hybris, masskonsumtion och djurplågeri. Utan en enda replik lyckas Fricke förmedla så många känslor på en relativt kort tidsperiod, en bild säger mer än 1000 ord? Det blir stundtals en spirituell upplevelse där känslosvallet pendlar upp och ner. Det blir kanske lite för mycket i slutändan, troligtvis var jag lite för trött redan när jag slog på filmen så jag är fullt på det klara med att jag kanske inte gjorde den rättvisa. Men en sån vacker skildring av jorden och dess innehåll ska givetvis ha en 3a, för dokumentärer är det väl i princip gränsen på betygsskalan så det blir en varm rekommendation till den tålmodige och öppetsinnade.
Afflicter
2016-02-23
Vid första anblicken ser Samsara ut att vara mera av det som visades i Baraka. Filmen tar dock en u-sväng och väljer att i stället för att fokusera på det lilla vackra vi har kvar vända blicken mot vad mänskligheten har åstadkommit. Ofta är det allt annat än vackert även om det finns en sällsam skönhet i symmetri och koordination.
Jompalompier
2016-02-10
Näst inpå lika sanslös som Baraka!
Zarquon
2016-01-04
Inte lika bra som Baraka, snarare ett steg bakåt faktiskt. Ändå osannolikt snygga/hemska bilder som gör att man tappar andan.
rebelscum
2015-09-06
Baraka och Samsara ger mig existensiell svindel.
soderbaum
2015-01-05
Makalöst bra! Se också "ettan", Baraka!
Qhunden
2014-12-30
Första kvarten tänkte jag: "hmm, fint, men undrar om jag orkar se hela." Det gjorde jag. Fint med Byssan lull i början!