Samsara

En samling bilder från olika delar av vår världs kontinenter som tillsammans illustrerar det tibetanska ordet: Samsara, vilket betyder "Att flyta ihop", eller att passera genom olika stadier, att vandra.

Originaltitel Samsara
Regissör Ron Fricke
Manus Ron Fricke, Mark Magidson
Genre Dokumentär, 2010-tal

soderbaum
2015-01-05
Makalöst bra! Se också "ettan", Baraka!
Qhunden
2014-12-30
Första kvarten tänkte jag: "hmm, fint, men undrar om jag orkar se hela." Det gjorde jag. Fint med Byssan lull i början!
hulqen
2014-10-01
Svår att jämföra med "vanliga" filmer, men hade mer handling/sammanhang än vad jag först hade trott. Oerhört snygg förstås, men har även ett djup trots avsaknad av repliker, berättarröst eller annan information. Även om du kanske har sett eller hört om det mesta som filmen visar ger den en väldigt mäktig och överväldigande upplevelse med så många sidor av människan och naturen på samma gång. Vissa passager kändes lite mindre motiverade än andra, men totalt sett mycket sevärd. Vill passa på att gilla Wonderwall86's kommentar här nedan, kändes väldigt öppen och fin!
Hypostas
2014-04-18
Inte lika vacker som Baraka, eftersom den här filmen visar mer av civilisationens baksidor. Men en stark fyra. Bild och ljud håller referensklass. Filmad på 70 mm film och ljudet är 24 bit 96 kHz.
CultOfZenith
2014-04-16
Såg den i 4K på bioduk och lät bilden fylla hela synfältet, vilket säkert gjorde sitt för slutintrycket, men: vida överlägsen Koyaanisqatsi och så ambitiös att jag får svindel. Knappast så banal som många vill hävda (konsumtionssamhället blir vår undergång, produktion i öst - konsumtion i väst, yada, yada - även om dessa motiv förstås också är påtagliga), utan mångbottnad och tänkvärd. Imponeras framför allt av att den är spirituell på ett så framgångsrikt sätt. Bilderna på munkarnas samsarahjul som ramar in filmen är spektakulära, liksom många andra (dansen på fånganstalten och varven runt Kaban come to mind).
Wonderwall86
2014-04-16
Man kommer hem efter jobbet. Tvättar, lagar mat. Man kanske lyssnar på en bra låt på sin iphone samtidigt som man diskar. Man grubblar över något. Mätt, ljummen och belåten slår man på Samsara och sätter sig i soffan. Man tar ett djupt andetag. Tiden stannar och allt blir vackert. Känslorna slåss i mig, jag skrattar, gråter, skäms och ryser. Jag vill bort, jag vill dansa, jag vill leva. Jag vill skapa något, förändra något. Jag vill andas men det går inte för tiden står stilla. Det finn s inget syre. När filmen sedan tar slut och klockan börjar ticka igen, då kan jag äntligen andas. Jag vill aldrig mer se något liknande, bara om jag får makt, makt att förändra allt jag sett och känt medans tiden stod stilla. Se den. Det måste alla människor göra. Men bara en gång.
PeterTheW
2014-03-16
Så oerhört jävla vacker!
BruceIV
2014-02-09
Tiden stod still när jag såg denna!
Kimchi
2013-12-27
Oj, blev rätt besviken på denna efter att ha blivit rek. då jag gillar qatsi-trilogin. Har inte alls samma tempo, eller hypnotiska förmåga att trollbinda.
lekke
2013-12-02
Ja, har man sett och tyckt om "Koyaanisqatsi" och "Baraka" så har man mycket att hämta här. Det är ju ett väldigt svindlande porträtt av vår planet. Men sedan samtidigt: ja, vi har fattat att jorden är ett hjul som snurrar allt snabbare och spårar snart ur totalt - hur många gånger ska detta behöva upprepas i filmer som är närmast oskiljaktiga? Nåväl, good shit anyway.