3.7

Samson & Sally

Samson är en vit valunge, som blir god vän med Sally som förlorat sin mor och blir upptagen i Samsons flock. Tillsammans lär de sig överleva de faror som hotar: Valfångarna, de otäcka späckhuggarna, oljeutsläppen och dumpningen av radioaktivt avfall.

Originaltitel Samson og Sally
Alternativ titel Samson & Sally: The Song of the Whales
Regissör Jannik Hastrup
Manus Jannik Hastrup, Bent Haller
Genre Familjefilm, 80-tal
Skådespelare Jesper Klein (röst), Helle Hertz (röst), Per Pallesen (röst), Bodil Udsen (röst), Poul Thomsen (röst), Kirsten Peüliche (röst), Berthe Qvistgaard (röst), Claus Ryskjaer (röst), Preben Neergaard (röst), Ole Ernst (röst)

meerlon
2018-02-27
Märker på flera av kommentarerna att många tycker att denna filmen är för "mörk" för barn. Jag tycker precis tvärtom. Jag var själv ett ganska känsligt barn men verkligen älskade den här filmen. Såg nyss om den i vuxen ålder och tänker att Disney har mycket att lära av den här typen av tecknade familjefilmer.
2017-10-11
Älskade denna film som liten pöjk!!!
peu-depeu
2015-09-19
Den här filmen är en av de få saker jag minns från förskolan, så jag bestämde mig för att se om den för att friska upp minnet. Jag trodde det här skulle vara en mysig film, men det är så långt ifrån rätt man kan komma. Musiken är bisarr, miljöerna är nästan kolsvarta och färgtemat är som direkt taget ur en zombie-film. Vid flera tillfällen låter rösterna förtvivlade och döende och det följs av noll musik och mörker. Filmen består av en tiondel glädjemoment och resten fyllt av skräck, förtvivlan och sorg. Det måste väl vara gjort med flit? Den här borde aldrig visas på en förskola.
Diverge
2012-11-17
Mörkt och deprimerande vacker. Sevärd men kanske inte för de yngre.
mattarello
2012-06-08
Äntligen!! Efter femton år fick jag se slutet på denna seriösa och charmiga barnfilm :) Rekommenderas!
oliver_twistor
2011-11-19
Jag skulle nog ha sett den här först som barn för att ha gett högre betyg.
smillans
2010-10-05
åh denna har jag sett många gånger. så sorlig.
Bugiardo
2010-07-25
Älskade den här när jag var liten, har inte sett den på flera, flera år men åhhh vad gärna jag skulle vilja se om den :D
desithess
2010-02-03
Såg den många gånger som barn och sett om den som vuxen. ey Filmen behandlar hela känsloregistret på ett utmärkt sätt.
ShenLong
2010-01-04
förövrigt låter titeln som en porrfilm