Samtal med Peggy

Leo Hurwitz stillsamma meditation över sin nyligen bortgångna fru Peggy Lawson, kvinnan i allmänhet, minnen, döden och mänskligheten i stort.

Originaltitel Dialogue with a Woman Departed
Regissör Leo Hurwitz
Genre 80-tal, Dokumentär

Sznax
2014-05-10
Fantastisk inledning som blir för mycket historielektion. Den andra halvan är totalt onödig och saknar totalt koppling till den första. Betyg 6.1
Tonti
2014-05-02
Jag antar att syftet är att den individuella och den politiska 1900-talshistorien ska ställas mot varandra och en ur dialektiken sprungen insikt ska framträda. Tyvärr är filmen alldeles för generell såväl vad gäller peggy som de historiska redogörelserna varför inget särskilt intressant händer. En halvtimme eller så ägnas till en ganska banal genomgång av nazismen och det är i ärlighetens namn svårt att se vem som få ut nåt av det. Möjligtvis skulle filmen kunna fungera som något slags poem med dess repetetiva struktur och återkommande fraser men den är lite för sövande för det också. Början och delar av filmen är fin men jag skulle inte vilja kalla den för mer än helt okej.
KimEkberg
2014-01-14
lagom lång, lite platt, men kanske på ett bra sätt.
foppa99
2013-08-27
Är den inte lite väl lång?
Gustavo99
2012-08-14
Väldigt välgjort och ambitiös. Lidandet Hurwitz bär på känns, utan tvekan. Däremot hade det varit trevligt om man hade fått veta mer om Peggy. Nu blev det bitvis mest en kavalkad av historien om aktivism i USA. Så hade nog väntat mig mer utav en dagboks-film i Jonas Mekas stil. Men som det sägs, det privata är politisk, antar jag.
HerrArne
2012-07-03
Dokumentär med extra allt. Imponerande och vacker.
eppjones
2010-08-04
Poetiskt och många fina bilder. Väldigt utdraget också, inget man slukar i en sittning.
arvidsollenby
2010-01-27
en besvikelse, för lång för att hålla upp mitt intresse, blev dock sugen på att se Hurwitz "The MuseumThe Fury".
monsterpop
2007-11-22
det är så man får ont i hjärtat, som om man inte redan hade det
NikolaiGrinko
2006-10-04
Nåt av det vackraste jag sett. Finns den att få tag på?