2.6

Samurajsvärden

En amerikansk boxare blir inblandad i en fejd mellan två japanska bröder. Bägge bröderna vill ha två svärd som har varit i släkten en lång tid, och de har ett var...

Originaltitel The Challenge
Alternativ titel Sword of the Ninja, Equals
Regissör John Frankenheimer
Manus Richard Maxwell, John Sayles
Genre 80-tal, Action, Drama
Skådespelare Scott Glenn, Toshirô Mifune, Donna Kei Benz, Yoshio Inaba, Sab Shimono, Shogo Shimada, Atsuo Nakamura, Calvin Jung, Clyde Kusatsu, Kiyoako Nagai, Kenta Fukasaku

ItalyErik
2021-05-18
Rätt mycket form framför innehåll och dessutom torrt. Men de 20 sista minuterna är rent strålande action - gediget filmhantverk.
2017-09-12
En sorgligt underskattad klassiker som väl aldrig fått någon riktig release efter vhs här. Kanske inte så tuff som den vill ge sken av, men väl en bra regisserad historia med en del snygga svärdscener.
jonbo
2017-06-24
Scott Glenn är ju lite lagom charmlös.
Rune2000
2012-02-22
Det finns en bra anledning till att Scott Glenn aldrig blev 80-talets Charles Bronson och anledningen till det är att mannen saknar allt som har med karisma att göra. Denna film är dock helt ok och det är kul att se Toshirô Mifune i en av huvudrollerna!
menschenfeind
2010-12-12
Ganska seg och inte så tuff som den tyska postern fick mig att tro.
FilmGuden
2007-05-23
Rätt så okey. Intressant med Toshiro Mifune med i rollistan, och Scott Glenn (som jag inte brukar gilla) gör en av sina bättre insattser.
CinemaniaC
2007-01-05
Överraskande bra film som innehåller ett bra manus (Verkar inget speciellt i början, men ge det tid) och övertygande rollprestationer, främst av Mifune och Glenn. Slutduellen i filmen var nog bland det mest effektiva jag sett - allt går i nästan ultrarapid, inget slött öga-mot-öga stirrande som varar i 10 sekunder emellanåt, utan ren och rak action hela svärdduellen igenom. Absolut en av de bästa actionscener jag någonsin skådat. Kudos till klippningen! Ännu en detalj som förhöjer allting ett snäpp är Jerry Goldsmiths hypnotiska filmmusik som aldrig blir något sämre än sensationellt. Stark trea till denna mäkta förbisedda actionklenod.
vaersting
2006-11-28
Expressens recensent gav den här filmen en etta - en alltför hård bedömning enligt mig. En sympatisk antihjälte, Mifune och alltjämt solid produktion bidrar till en underhållande film med vissa Shôgun-vibbar.
djonipony
2006-11-14
inget vidare, trots fr.heimer o glenn. har dock en scen vars like jag aldrig skådat, där glenn går me på att bli nedgrävd i marken för att bevisa sin lojalitet gm att vara där utan mat o vatten i 5 dar!
deCarnac
2006-11-03
Den ene brodern kontrollerar hälften av världens mäktigaste företag. Den andre lever på medeltiden (verkligen). Japanerna äter konstiga saker och amerikanen är extra osmidig. Klichéerna ger viss kalkonfaktor.