3.1

Sången om Bernadette

En flicka i 1800-talets Frankrike får en religiös uppenbarelse och utsätts för lokalbefolkningens vrede.

Originaltitel The Song of Bernadette
Regissör Henry King
Genre Biografi, Drama, 40-tal
Skådespelare Jennifer Jones, William Eythe, Charles Bickford, Vincent Price, Lee J Cobb, Gladys Cooper, Anne Revere, Mary Anderson, Sig Ruman
Filmnummer 21961

2015-01-06
En mycket vacker film både sett till sitt svart vita foto men också om man ser till den känslomässiga upplevelse. Det finns stunder som filmen trycker på lite för mycket sett till det religiösa men jag kan ta det då filmen i sin historia och de fina skådespelarprestationerna är så bra och så sevärd. Jennifer Jones i huvudrollen som Bernadette är inget mindre än en upplevelse att få ta del av. Vincent Price levererar också.
Astrojacob
2010-12-17
God must love Bernadette and Jennifer Jones. Väl värd en Oscar för sin "gudomliga" tolkning i en för övrigt fantastiskt vacker film. Vann även Oscar för just Foto, art direction o musiken av Alfred Newman. Stark känslomässig upplevelse oavsett om man "tror" eller inte, så det är en mycket stark Fyra, nästan Femma, för denna biografiska berättelse som även Nominerades för Bästa film, även om Casablanca vann 1944. Stark Fyra.
goeran
2007-05-16
En mycket välgjord film men den religiösa förkunnelsen är för påträngande för att filmen skall vara riktigt i min smak. Jennifer Jones är utomordentligt bra i huvudrollen som Bernadette; det inte svårt att förstå varför hon fick en Oscar för sin rollprestation. Extra plus också för Vincent Price som kejserlige åklagaren och Charles Bickford som domprosten.
suntzu
2005-01-09
4+ Mycket vacker film, även om det blir lite väl mycket religiös körsång och liknande; det satt åt sidan är filmen ett mästerverk, och Jennifer Jones insats imponerande. Hon fick en välförtjänt Oscar för den.