2.9

Sången om Södern

Johnny och hans mamma bosätter sig på ett plantage i den amerikanska södern. Johnny planerar att rymma hem till sin pappa, men hejdas av Farbror Remus, en äldre, färgad man som blir hans vän och som berättar sagor om Bror Kanin, Bror Björn och Bror Räv. Animering och levande skådespelare blandas i de sekvenser där Remus berättar sina sagor.

Originaltitel Song of the South
Alternativ titel Sången om Södern: Farbror Remus berättar
Regissör Harve Foster, Wilfred Jackson
Manus Dalton S Reymond, Morton Grant, Maurice Rapf
Genre Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 40-tal
Skådespelare Ruth Warrick, Bobby Driscoll, James Baskett, Luana Patten, Lucile Watson, Hattie McDaniel, James Baskett (röst), Nick Stewart (röst), Johnny Lee (röst), Roy Glenn (röst)

myslas
2021-02-13
Bättre än de flesta Disney-filmerna från samma tid, särskilt ut en teknisk synvinkel. Partierna där man mixar animering och live action är betydligt bättre än man sett tidigare från Disney. Framförallt scenen där Uncle Remus fiskar tillsammans med Br'er Frog är imponerande gjord. Hur som helst inte en bra film men helt ok.
KimEkberg
2020-09-29
Tycker ändå att det är oklart när filmen utspelar sig, men det spelar heller inte så stor roll. Den är vad den är, en hyllning till slaveriets mysfaktor. i alla fall är det trevligt att se Uncle Remus showa och mysa, och fotot är ju helt bedårande. Största behållningen är såklart övergångarna mellan live action och animation. Bror Björn och gänget ger jag inte så mycket för.
Zelest
2020-01-10
Ja, den är ju inte helt okomplicerad. Visst slätar den över en hel del som hände under och före Rekonstruktionstiden och det är problematiskt att tänka på att käre farbror Remus sitter och tycker att "Det var bättre och lättare förr" med implikationen att det var mysigt att vara slav. Dock, ser man filmen från sin era (1946), när svarta inte fick dricka vatten från samma fontäner som vita eller äta vid samma bord, ofta enligt lag i vissa delstater, så är filmen väldigt progressiv. Ser man på den som en ren Disney-film så är den helt OK. Den har ett par bra låtar och de helt tecknade bitarna är riktigt snygga. Här och var får de till en för tiden riktigt imponerande specialeffekt. Speciellt intressant är det att se att de lyckas få ihop denna film precis efter 2a världskrigets början när pengar och resurser över lag var mycket tighta. Så, som film, en 3a, som historisk företeelse en 5a, eftersom man kan ha många intressanta diskussioner kring den.
2017-03-09
Rätt tråkig, viss charm i vissa av dom tecknade inslagen men ointressant i längden.
Taliah
2013-06-12
Rasism när den är som mysigast.
pufred
2013-01-04
Disneys fortfarande förbjudna musikal, kontroversiell för rasistiska stereotyper. Blandar live/animerat. Fin liten berättelse som snarare är antirasistisk. Med den första färgade kvinnan och den första färgade mannen som fått Oscars. Den är ett stycke historia. Ge ut den!! Bra berättelser, bra skådespel, bra animerat, lite cheesy för att det är ju ändå Disney.
mattarello
2011-11-01
Jag håller med samtliga kommentarer; de tecknade inslagen är lysande och Uncle Remus är charmig men filmen i sin helhet är ganska ointressant. Lite nostalgiskt är det dock nu så här efter att ha sett filmen, jag måste ha varit cirka tre bast när jag såg den senast.
Godzillasaurus
2011-10-29
De tecknade partierna är lysande; övrigt tycker jag är rätt dåligt för det mesta. Barnskådespelarna håller sedvanlig (låg) kvalitet för tidsperioden, annars tycker jag det är rätt ok överlag.
Mareld
2010-07-27
När Jonny gick med i KKK senare blev inte förhållandet till Ginny lika gott längre.
Rune2000
2010-06-22
Knappast någon mästerverk och de rasistiska undertonerna gör inte saken så mycket bättre. Ändå var Uncle Remus en minnesvärd karaktär som gjorde att filmen ändå blev underhållande.