Sången om Södern

Johnny och hans mamma bosätter sig på ett plantage i den amerikanska södern. Johnny planerar att rymma hem till sin pappa, men hejdas av Farbror Remus, en äldre, färgad man som blir hans vän och som berättar sagor om Bror Kanin, Bror Björn och Bror Räv. Animering och levande skådespelare blandas i de sekvenser där Remus berättar sina sagor.

Originaltitel Song of the South
Alternativ titel Sången om Södern: Farbror Remus berättar
Regissör Harve Foster, Wilfred Jackson
Manus Dalton S Reymond, Morton Grant, Maurice Rapf
Genre Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 40-tal
Skådespelare Ruth Warrick, Bobby Driscoll, James Baskett, Luana Patten, Lucile Watson, Hattie McDaniel, James Baskett (röst), Nick Stewart (röst), Johnny Lee (röst), Roy Glenn (röst)

Mareld
2010-07-27
När Jonny gick med i KKK senare blev inte förhållandet till Ginny lika gott längre.
Rune2000
2010-06-22
Knappast någon mästerverk och de rasistiska undertonerna gör inte saken så mycket bättre. Ändå var Uncle Remus en minnesvärd karaktär som gjorde att filmen ändå blev underhållande.
Blink182
2009-12-16
otroligt svårt att inte gilla Uncle Remus men filmen är rätt långtråkig vissa stunder. De tecknade historierna är klockrena.
DanielMott
2008-06-23
Vilken usel beskrivning... En kontroversiell film med en ful unge som det är dumt av Disney att inte släppa på DVD och låta åskådare dra sina egna slutsatser och åsikter. Men men, tills dess duger laserdiscen och trean.
clacke
2007-01-20
Nog är den källan till många amerikanska uttryck och en viktig kulturreferens, men så där fruktansvärt bra som film är den inte. Rasismprylen är ju skitsnack, förstås. Filmen är lika rasistisk som Undergången är nazistisk. Kan man inte låta åskådaren dra sina egna slutsatser någon gång, utan att lägga in pekpinnar?
FilmGuden
2005-12-12
Rätt så stark trea. Bättre än vad jag trodde. Börjar halvdant men gaskar upp sig mer och mer. Och farbror Remus är helt underbar. Mot slutet var inte tårarna långt borta. Kunde inte hitta någon direkt anknytning till rasism.
Niniel
2004-12-21
Åååh...nostalgi! Jag minns knappt filmen, men jag tyckte såå mycket om den när jag var liten. Jag såg den på TV3 kring juletid en gång för längesedan. Låten "zip-a-dee-doo-dah" har alltid funnits i mitt minne sedan dess. Jag blev överlycklig då jag lyckades hitta den låten på nätet för några år sedan :). Jag vet inte vad jag hade tyckt om filmen om jag såg om den, men jag ger den en 5:a tillsvidare :)
Sethp
2004-03-06
Fruktansvärt vackert foto, synd att många elaka människor hos disney vill gömma denna underbara filmen från allmänheten.
« Föregående kommentarer