3.2

Sanna kvinnor

Filmen är baserad på romanen True Women av Janice Woods Windle. Sarah driver en stor ranch i Texas med sin make, fd Texas Rangern Bartlett. Hit flyttar också Sarahs lillasyster Euphemia, som tvingats lämna sin bästa vän Georgia. Under de kommande åren får vi följa de tre kvinnornas mycket olika liv genom några av de mest våldsamma och spektakulära åren i Amerikas historia.

Originaltitel True Women
Regissör Karen Arthur
Manus Christopher Lofton
Genre Western, Mini-serie, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Dana Delany, Annabeth Gish, Angelina Jolie, Tina Majorino, Rachael Leigh Cook, Michael York, Jeffrey Nordling, Julie Carmen, John Schneider, Michael Greyeyes, Irene Bedard, Powers Boothe, Matthew Glave, Tony Todd

2012-06-10
Jolie var bra mycket finare på den här tiden, bara att konstatera. Men för att lägga ett par ord om filmen så funkar den ovanligt bra trots sina 3 timmar med en story som håller. Om historielektionen är korrekt vet jag inte, men godkänt är den ändå.
Retard_Messiah
2012-03-19
"True Women" är gammal western tv-film som är mest känd för att Angelina Jolie gör en stor roll i den. För vad vore inte mer lämpligt för Jolie än att medverka i en film om starka kvinnor som försöker klara sig på egen hand i ett allt annat än fridfullt Texas. Filmen är baserad på romanen "True Women" av Janice Woods Windle. Sarah (Dana Delany) driver en stor ranch i Texas med sin make, fd Texas Rangern Bartlett. Hit flyttar också Sarahs lillasyster Euphemia (Annabeth Gish), som tvingats lämna sin bästa vän Georgia (Angelina Jolie). Under de kommande åren får vi följa de tre kvinnornas mycket olika liv genom några av de mest våldsamma och spektakulära åren i Amerikas historia. Som jag tidigare skrev kan man tycka att detta är en story som är klippt och skuren för Angelina Jolie. Rollen passar henne som handsken. Den enda bristen är just att det är en tv-film gjord i formatet att den ska vara en miniserie i två delar. I ett svep som långfilm blir det ganska segt att följa allt elände i vilda western. Men det är riktigt starka kvinnor man får följa i deras öden då de på egen hand med kurage överlever den hårda tid de lever i. Utöver Angelina finns det inte så mycket kända namn mer än Dana Delany som är mest känd för rollen som Katherine Mayfair i tv-serien "Desperate Housewives". Bland de män som finns i bakgrunden i denna film så är Michael York det kändaste namnet. Och så får man förstås inte glömma Rachael Leigh Cook som gör en tidig roll då hon spelar Angelinas Jolies karaktär som ung. Mycket kärlek, sorg, krig och kulturchockar mellan indianer och Texas Rangers bjuds det på i detta tv-drama. Som just tv-drama funkar det bra. Men som sagt väldigt segt om man förväntar sig att titta på en helt vanlig film. Men som ett hängivet Angelina Jolie fan måste man förstås ha sett det här dramat. Men som tittare i allmänhet kan man göra som man vill. Är man historiskt intresserad så kan den nog funka att se.
cro
2009-07-10
Bra story. Definitivt värd att vika en eftermiddag till!
embla13
2009-04-15
Lite långtråkig kanske! men Jolie<3 finns inga ord, älskar henne!
Pipett
2008-07-28
Stark film som innehåller det mesta. Som kvinna är jag glad för att äntligen få se en western från kvinnligt perspektiv. Storyn var också bra, med de 2 småtjejerna som var bästa vänner, men hamnade sen i helt skilda världar. Jag såg den i 2 delar - hade inte orkat se nästan 3 tim. i sträck trots att den var bra.
annath
2008-02-09
Pinsamt dålig. Jolie är jättebra som vanligt men det är dåligt klippt, historien har så många luckor och musiken är ett skämt. Ingen Oscar för manus heller. rekommenderas ej.
Saikano
2007-11-12
Riktigt bra om än lite lång, men samtidigt behövs nog längden för att man ska vara helt inne i allt som händer.. Köpte den för 29:- och det var verkligen ett kanonköp :D
robber
2007-02-04
kul att man gör en western där oxå kvinnor får visa vad dem går för. Filmen har både spänning, romantik, bra skådespel och en story som håller högsta klass. Tyvärr har alltför få sånna här western gjorts! den här är en av dem bästa westerns som har gjorts, den slår westerns med john wayne och clint eastwood med hästlängder, även om jag gillar clintan. Kan inte annat än att ge den den här en stark femma!
PhoenixRising
2006-05-02
Såg den här som miniserie på teve för ett par år sedan. Starka rollprestationer av Gish/Jolie/Delany i en film om vänskap som sträcker sig över flera årtionden.