3.7

Santa sangre

Fenix är cirka 30 år gammal och sitter inspärrad på ett mentalsjukhus. Som liten blev han vittne till hur hans far vanställde hans mor, en religiös fanatiker och ledare av sekten Sancta Sangre (heligt blod). Som vuxen får Fenix ersätta Conchas armar, dygnet runt och mot sin vilja.

Originaltitel Santa sangre
Alternativ titel Holy Blood
Regissör Alejandro Jodorowsky
Manus Roberto Leoni, Claudio Argento, Alejandro Jodorowsky
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Guy Stockwell, Axel Jodorowsky, Blanca Guerra, Thelma Tixou, Sabrina Dennison, Adan Jodorowsky, Faviola Elenka Tapia, Teo Jodorowsky, Sergio Bustamante

Toxx
2014-05-26
Jag är i samma extas efter att ha sett denna som jag var efter att jag såg Dellamorte Dellamore!
DrJW
2014-04-06
Jag gillar hur den här var gjord, den var faktiskt bra gjord och de är ju förståeligt varför de var en del som gillade den här. Men handlingen i sig föll mig inte i smaken tyvärr. En kult fanatisk kärring som bygger sin religion på en kvinna som fick hennes arm borttagna och hon var lämnad att dö men överlevde. Och de gör henne till ett helgon?! Och hon ber sin mentale son att döda en massa random kvinnor. Den här är över 2 timmar, fast den kunde ha varit minst 1 timme och kanske 30-40 minuter, och ja de är ju också flashbacks, men även den kunde ha kortats en aning!
dudson
2014-02-20
Helt klart den mest sjukaste&stördaste film jag nånnsin sett! Visst den är jävligt konstnärlig men detta var inget för mig tyvär. säkert för studerande på konstfack möjligtvis..
kakbakarn
2013-09-29
Vad jag gillar med Jodorowsky: det är galet, visuellt minnesvärt, stundtals suggestivt och alltid friskt satsat, så att säga. Vad jag inte riktigt gillar med Jodorowsky: det är aldrig särskilt sammanhängande, viljan till symboliska skildringar och filosofiskt djup lyckas aldrig omvandlas till något vettigt på duken, skådespelarprestationerna känns ofta träiga. Ja, och så lyteskomiken, våldtäktsförsöken, vulgariteten och blodet. Jag vet inte, jag tycker kanske inte det är lika roligt längre. Annars minnesvärt som vanligt och i stötar närapå briljant.
sunvalley
2013-01-14
Pufreds kommentar sammanfattar det ganska väl. Ändå på ett helt eget vis. Till alla: ladda inte hem den här och se i dålig kvalitet.

2012-07-08
Jag vet inte ens vad jag ska säga, jag är mållös. Helt fantastisk!
pufred
2011-11-07
Känns som en lyckad blandning av Browning, Argento & Buñuel. Me like!
2011-08-27
Den har sina fantastiska sidor men helheten faller lite platt och den kommer inte riktigt någonstans för mig...
Esettlokko
2011-07-28
Roligt med filmer som verkligen förvånar en, groteskt och makabert, men ändå stämningsfullt. Känns genuin.
senilix
2011-07-12