2.9

Saraband

Marianne och Johan (paret från Scener ur ett äktenskap) träffas åter efter 30 års tystnad. Marianne söker upp Johan i hans hem i Dalarna. Hon kommer ofrivilligt in i en komplicerad maktkamp mellan Johan och sonen Henrik från ett tidigare äktenskap. Föremålet för striden är Karin, Henriks dotter.

Originaltitel Saraband
Alternativ titel Anna
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Liv Ullmann, Erland Josephson, Börje Ahlstedt, Julia Dufvenius, Gunnel Fred

2018-03-23
Jag gillar såna här tunga relationsfilmer.
Kurosawafan
2016-12-25
inte nära lika bra som scener men ändå mycket bra. teatralisk men gripande
UFO_lars
2015-11-13
Inte känt för att se den pga oklart. Nu ställer jag mig frågan varför. Oerhört allvarsam & gripande! 4/5
#54
2015-04-19
Visst är det teatralt, men det har jag ingenting emot.
triakel
2015-02-08
Nej, detta var alldeles för teatraliskt och stelt. Dufvenius är pinsamt dålig.
StureStenhög
2014-09-06
Precis som i Scener ur ett äktenskap så lyckas Bergman här skapa ytterst intressanta och djupgående karaktärsporträtt. Men visst blir det också lite för teatraliskt, och filmen dras ner en del av Julia Dufvenius dåliga insats. I övrigt är dock skådespeleriet mycket bra, framför allt från Börje Ahlstedt. Dessutom är dialogen stundtals lysande, och det civiliserade ömsesidiga föraktet mellan far och son är väldigt underhållande att skåda. Inte för att jag tror att Bergman var ute efter att skapa underhållning, han var inte direkt rädd för att rota i mänsklighetens mörkare vrår, och det här är ett lyckat exempel på det. En ganska stark trea
ekmanälskaren
2013-08-06
Liv är fantastisk. Filmen är svag och rörig.

2012-05-18
Det här måste vara en av Bergmans sämre filmer. Filmen känns uppstyltad och teatralisk.
Sznax
2012-05-05
Bergman har blivit för gammal. För det här är en stel och ålderdomlig film som aldrig fungerar. Ingen av skådespelarna är bra, Dufvenius är pinsamt usel (hur kunde Bergman valt så illa) och dialogen har inget bett. Själva storyn och delar av manuset är det inget större fel på, men det fungerar helt enkelt inte. Betyg 4.2
Virrpanna
2012-03-03
Seg och tråkig. Bergman kan bättre!