2.4

Sardinmysteriet

I Marx-brödernas sista film spelar Groucho en privatdetektiv som har blivit anlitad för att spåra upp ett värdefullt diamanthalsband som blivit stulet.

Originaltitel Love Happy
Alternativ titel Kleptomaniacs
Regissör David Miller
Manus Frank Tashlin, Mac Benoff
Genre Musikal, Komedi, 40-tal
Skådespelare Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Eric Blore, Ilona Massey, Vera-Ellen, Raymond Burr, Marion Hutton, Melville Cooper, Paul Valentine, Leon Belasco, Bruce Gordon, Marilyn Monroe

Oujisama
2010-03-23
Jag drog mig lite för att se Love Happy då jag hört mycket ris om den, och då jag är en tämligen nyfrälst men ändå väldigt hängiven Marxist var jag rädd för att bli besviken på bröderna. Men jag måste säga att jag blev positivt överaskad! Såklart når den inte upp till samma nivåer som några av deras tidigare filmer - men jag håller med en av de andra som kommenterat att de har gnistan kvar och att det gör filmen riktigt trevlig! Att jag även är ett stort fan av Harpo bidrar nog en del till mitt gillande (kärleken är blind, det är väl så man säger?) då han är mest i fokus av bröderna i denna film. Att den marknadsförsts så mycket med Marilyn Monroe i spetsen är dock skrattretande då hon knappt är med - de som ser den för hennes skull blir nog besvikna när de istället får se några fåniga gubbar i (delvis) slutet av sina karriärer fjanta runt.... (fast jag gillar som sagt de fåniga gubbarna ^^).
TobiasRydén
2009-05-04
En av brödernas svagaste filmer, men fortfarande kul. Synd att Groucho medverkar så lite, men han briljerar i varenda scen han är med i. I övrigt tycker jag vitaliteten, gnistan och entusiasmen hos de runt 60 år gamla bröderna finns kvar, vilket bidrar till god stämning. Skämtet med Magrittespegeln och scenen där Groucho häller extra sand i timglaset är två helt underbara gags i en film där det annars tyvärr är ganska glest mellan de verkligt bra skämten.
wst
2008-07-30
Förstår var Michael Jackson fått ett av sina berömda moves ifrån, den då han lutar sig fram. Annars var den här filmen inte speciellt bra tyvärr.
fridenpaden
2008-06-08
Tyvärr riktigt dålig. Jag läste att Harpo och Chico verkligen fick tjata sig till att få med Groucho. Synd att han gav in. Vad är det där med Monroe på omslaget? Hon är med en halv minut, max! Man ska självklart inte räkna den här som en riktig Marx-film men den är ändå sämre än Room Service, och det är att säga mycket.
SirI
2008-01-31
tyvärr inte alls lika bra som de andra filmkerna jag sett av marx bröderna.
merilina
2007-03-29
en rolig film
v
2007-03-25
Man märker att bröderna Marx redan har haft sin storhetstid då de i den här filmen går lite på tomgång...
akalliaridis
2005-12-05
Såg den med låga förväntningar och blev positivt överraskad. Inte en äkta Bröderna Marx-film, förstås, då Groucho uppenbarligen är inklippt i sista minuten, men Harpo är i toppform och Chico gör också en godkänd insats. Bättre än lågvattenmärken som The Big Store och The Cocoanuts.
socorro
2004-02-12
Tyvärr ett misslyckat slut på Marxbrödernas karriär tillsammans. Den skall väl ses för Marilyn Monroes skull mer än brödernas.
Sussi
2004-01-09
Jag gillar dom svenska titlarna på äldre filmer. Hur kan dom få Love Happy till Sardinmysteriet?