2.4

Sargade hjärtan

En döende kinesisk man konverterar till kristendomen för att hindra en vän från att bli utpressad.

Originaltitel Shadows
Regissör Tom Forman
Manus Hope Loring, Eve Unsell
Genre 20-tal, Drama
Skådespelare Lon Chaney, Marguerite De La Motte, Harrison Ford (II), John St Polis, Walter Long, Buddy Messinger, Priscilla Bonner, Frances Raymond

martineden
2010-02-15
Melodram med Lon Chaney i rollen som Yen Sin, en kinesisk imigrant, bosatt i en liten kristen håla vid namn Urkey. Måste säga att Chaney än en gång imponerar och förefaller oerhört "kinesisk". Jag undrar dock om det idag skulle anses som politiskt korrekt att en kaukasisk skådespelare "klär ut sig" till medlem av en specifik etnisk folkgrupp. Jag vill även passa på att berömma övriga skådespelare i detta drama för riktigt bra insatser. Manuset är bristfälligt och dramatikens centrum kretsar kring, enligt min åsikt, allt för triviala händelser. Men aktörerna gör vad de kan och rädder detta från att sjunka ner i skitdyn. Titelkorten är vackert illustrerade och trots att jag småstör mig på att de skriver ut det fonetiskt när huvudkaraktären på sterotypt sätt bryter tycker jag att detta på det hela sätt är en bra film. Favoritscen är när Yen Sin kastar loss sin båt då döden står på hans tröskel. Bra!
DanielMott
2008-08-11
Chaney gör en riktigt bra roll i det här stumfilmsmelodramat med en namne till Harrison Ford, och mig (La Motte).