3.7

Såsom i en spegel

En splittrad familj återförenas under ett dygn ute på en isolerad sommarö. Familjen består av fyra personer: fadern, dottern och hennes man samt sonen. De är alla fångar i sig själva och präglade av ett outtalat och djupt förträngt kontaktbehov. Men de bär också på en längtan efter ömhet vilket leder till smärtsamma uppgörelser.

Originaltitel Såsom i en spegel
Alternativ titel Through a Glass Darkly
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Lars Passgård

Raimo_1985
2019-11-20
En av de mest ångestfyllda filmer jag sett av Bergman, och också en av de bästa. Vilket skådespeleri! Jag gillar även det som de pratar om.
hsimpson
2019-05-25
Bergman - den inbillade djupe.
labi
2018-10-13
Fantastisk, men tappar lite fart.
paninaro
2018-09-19
Första Bergmanomtitten och det blir en höjning. Upplever att filmen håller ihop bättre som helhet vid denna titt, samt att jag imponeras av Anderssons rollprestation än mer. Ett inledande föredrag om Bergmans skräckreferenser gjorde också sitt, framförallt vampyrtolkningen av fadern. De fyra rollfigurernas vitt skilda inbördes relationer skildras rikt och intressant. Vackra miljöer.
KyLLo
2018-09-02
Ett psykologiskt drama som är bedårande vackert att titta på. Även lite kul med överklassbeteenden i inledningen. Här ger Bergman svenska kyrkan och alla troende en rejäl käftsmäll genom att måla upp Gud som en riktigt obehaglig och pervers typ. Jag brukar tycka om Bergmans filmer och psykologiska dramer, men Såsom i en spegel är för teatral för att kännas trovärdig. Förr, när de inte hade mikrofoner på teatrar, var det viktigt att skådespelarna talade extra högt och (över)tydligt för att hela publiken skulle höra. Enda gången det kan kännas befogat i film är när en teater skildras. Det är även dålig händelseutveckling. Stark tvåa. Hitchcocks Psycho kom ett år tidigare och är så mycket bättre som helhet.
Rift
2018-08-28
Även om de är huvudärendet och tar stor plats, är det möjligt att bortse från de religiösa flosklerna som i vanlig Bergmanordning är idel banaliteter. Filmen har andra kvaliteter. Som familjedrama pekar den fram emot Noréns dramatiska författarskap, ett samband jag inte sett tidigare.
92axha10
2018-08-19
Naturskönt foto och skådespelarna fångar känslan av osäkerhet och sinnessjukdom som bubblar i bakgrunden.
Nalleman
2018-08-02
Magnifika skådespelare i en magnifik film. Kan se den hur många gånger som helst.
Jaganatha
2018-04-24
Det är som vanligt mest fotot och miljöerna som övertygar i Ingmar Bergmans filmvärld. Dialogen är däremot alltid onödigt styltig och avhandlar heller inte psykisk sjukdom speciellt träffsäkert. Feel bad-film.
2017-10-25