Satans skinn

I en liten by i 1600-talets England hittar en man ett lik från en oidentifierbar människoliknande varelse. Snart blir en blivande brud galen och många personer hittas döda. En grupp barn börjar dyrka Djävulen.

Originaltitel Blood on Satan's Claw
Alternativ titel Djävulens blodiga klor, Satan's Skin, The Devil's Skin, The Devil's Touch
Regissör Piers Haggard
Manus Robert Wynne-Simmons
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Patrick Wymark, Linda Hayden, Barry Andrews, Avice Landone, Simon Williams, Tamara Ustinov, Wendy Padbury

haajen
2019-06-18
Konservativ skräckfilm där gamla gubbar har rätt och ungdomar (speciellt tjejer) är djävulens avkomma. Några effektiva scener men mest tråkig.
converse
2018-08-17
Flummet är kul
martineden
2018-04-04
[rek. 3] En av de filmer som, bland annat tillsammans med WITCHFINDER GENERAL och THE WICKER MAN kan klassificeras som "folk horror". Åsikterna om denna tycks vara delade, men jag finner att den är alldeles ypperlig! Skådespel, regi, scenografi och musik samverkar på ett fantastiskt sätt och skapar en riktigt obehaglig atmosfär. Gillar även filmens manus och sättet som detta är strukturerat på. Jag gillar även att filmens obehagliga ögonblick framträder subtila och man förlitar sig på små medel och atmosfär snarare än chockartade effekter. Wymark och Hayden är lysande och Angel Blake är ju som karaktär fullkomligt monumental. Mycket bra!! 4.
stgurgel
2016-10-14
En mycket bra film som märkligt nog bara blir ännu bättre av att den är full med ofrivillig humor, t.ex den stolpiga låtsasgammaldags dialogen och fotot som gör att man tänker på monty python.
dudson
2014-05-27
Lika spännande som en stickad koffta" somnade i fotöljen av denna skapelse.
Mr_v
2013-09-30
Underbar!
Gröne_Orm
2011-12-28
Har som sagt mycket potential, men får aldrig riktigt luft under vingarna.
Kurganen
2010-12-12
Den glädje jag kände, det rus som forsade genom mina ådror, när filmen drog igång var monumentalt. Episkt. Det tog mig 30 sekunder innan jag satt trollbunden och förtjust framför TV-apparaten. Blood on Satan's claw har verkligen allt som jag förväntar mig av en brittisk skräckfilm från perioden. Ja, inte bara förväntar utan längtar, trängtar och trånar efter. Det är England, 1600-tal, häxor, trolldom, fördomar och framförallt är Djävulen med. Det är underskattat med ockulta skräckfilmer. Jag satte först en 4:a men inser nu när jag skriver att Blood on Satan's claw är en klar 5:a, Säga vad man vill. Jag är lycklig.
2009-09-10
Rätt så trist, om än ganska snygg. (5+/15)
idd
2008-10-06
tigonfilm i tigonstil men som inte riktigt kammar hem spelet då den bitvis e alldeles för löjlig för att kunna tas på allvar.. lurviga händer med stora klor e varken läskigt eller trevligt att titta på.. lite lik wicker man på sina håll men tyvärr betydligt sämre.. helt ok men tigon kan bättre!