2.9

Saturday Night Fever

19-årige Tony Manero är utled på sitt vardagsliv och arbetet i en färgaffär. Han lever upp endast på lördagskvällarna när han får gå på det lokala diskoteket, umgås med sina vänner och dansa. När han dansar är han kvarterets kung.

Originaltitel Saturday Night Fever
Regissör John Badham
Manus Norman Wexler
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare John Travolta, Karen Lynn Gorney, Barry Miller, Joseph Cali, Paul Pape, Bruce Ornstein, Donna Pescow, Julie Bovasso, Val Bisoglio, Martin Shakar, Nina Hansen, Sam Coppola, Lisa Peluso, Denny Dillon, Bert Michaels, Fran Drescher, Robert Weil

haajen
2019-03-15
Kultfilm med minst sagt sunkig kvinnosyn. Dansscenerna och musiken håller dock fortfarande.
eriqk
2018-09-24
Höjning till fyra efter omtitt. Extremt sunk och dekadens som jag gillar
Ghostface
2018-09-11
Denna har inte åldrats väl och ses den för första gången 40 år för sent är även eventuell nostalgi också ickeexisterande. Den puttrar dock på och blir inte långtråkig.
produr
2018-08-25
Den har man sett ja .
Solidus
2018-01-06
Underbar liten pärla från det färgglada 70-talet. Discoscenerna är underbara att titta på och det ska inte förnekas att en viss dansfeber sprider sig inom mig efter att ha sett filmen. Ett extra plus går till stereotyp-bilden av italiensk familj där ord som "Ey" varvas med slag mot huvudet vid middagsbordet. Tumme upp!
LadyFlanders
2017-12-01
Bitvis fantastiskt manus: - Jag känner att jag väser som människa på mitt jobb! - Men kan du inte banta då? Filmen har många goda sidor och måste nästan ses flera gånger för att komma till sin fulla rätt.
Nalleman
2017-11-30
Klassiker men inte så mycket mera!
2017-10-21
Zebulonm
2017-10-21
själva filmen är väl en trea men musiken e ju en klar femma. Så helhetsbetyget blir en femma. Om man ändå kunde låna Marty Mcflys bil.....
RustyFilm
2016-12-10
”Saturday night fever” är kul att se eftersom den dokumenterar 70-talets disco era (den var förmodligen även betydande för att skapa och sätta trenden för epoken). Det drulliga manuset förtar dock en del av den glädjen.