1.4

Saving Jessica Lynch

Här berättas historien om den hjältemodiga räddningsaktionen av soldaten Jessica Lynch under irakkriget 2003. Filmen är baserad på Mohammed Odeh Al-Rehaiefs, mannen som riskerade allt för att rädda henne, upplevelser. Jessicas inspirerande historia gav en hel nation hopp och visade hur triumfen kan vinna över motgångarna.

Originaltitel Saving Jessica Lynch
Regissör Peter Markle
Manus John Fasano
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Nicholas Guilak, Laura Regan, Brent Sexton, Mark Moses, Benjamin King, Crystle Lightning, Michael Rooker

jonbo
2016-11-06
Såg den på en dålig youtubeupptagning, uselt ljud. Men på sin höjd skulle detta kunna bli en tvåa, för det känns som amerikansk krigspropaganda.
Anytsyrk
2008-06-16
Värsta yankeepropagandan såklart, och inte så nära sanningen precis. Bortsett från det ,och bara som tidfrödriv och underhållning sett, helt ok. Har sina spännande stunder ändå.
Hoffe
2008-05-02
*** Lite spoilers nedan kanske *** Jag hänger inte riktigt med i proteststormen. Klart att det är kul att få ett gratis-shot på jänkarna men stopp och hallå... Filmen är baserad på de vittnesmål som Mohammed Odeh al-Rehaief framförde och även om han överdrivit sin betydelse (så klart) så verkar filmen hyggligt överensstämmande med verkligheten (give or take att hans fru verkligen arbetade på sjukhuset). Det som så här i efterhand verkar överdrivet, förrutom möjligtvis hur sympatiska jänkarna var, är stridsberedskapen hos de irakiska styrkorna på sjukhuset. De som utrymde när räddningsaktionen påbörjades verkar varit mestadels icke-stridande personal som drev basen i sjukhuset, de stridande styrkorna som funnit på plats lämnade sannolikt sjukhuset redan dagen innan.
Sinda
2008-04-24
ännu en propagandafilm ifrån amerikanarnas sida och deras försök till att skriva om historien
Bomkia
2007-11-25
Blä. Amerikaniserad militär-glurge av värsta sort. 1a.
LasseKongo74
2007-11-23
Sentimental smörja. Att hela operationen var en propagandabluff gör ju inte saken bättre.
drscones
2007-11-20
Hela den där "räddningsaktionen" var ju bara påhittad i propagandasyfte..
amam
2007-11-14
Är inte det här filmen som Jessica Lynch själv dissade?
banco
2007-02-08
kul att det bara är ni två som har snackat här... jag ska lägga till dig isak!
Shiro
2005-01-31