3.3

Saving Mr. Banks

När Walt Disneys döttrar bad honom göra en film av deras favoritbok, P.L. Travers 'Mary Poppins', gav han dem ett löfte. Vad han inte insåg var att det skulle ta tjugo år att infria det. I sitt försök att införskaffa rättigheterna stöter han på patrull i form av en envis och kompromisslös författare som inte har några intentioner att låta hennes älskade, magiska barnflicka massakreras av Hollywoods maskineri. Men när böckerna slutar sälja och hon får ont om pengar går Travers motvilligt med på att resa till Los Angeles för att höra Disneys planer för adapteringen.

Originaltitel Saving Mr. Banks
Regissör John Lee Hancock
Manus Kelly Marcel, Sue Smith
Genre Biografi, Drama, Familjefilm, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Emma Thompson, Tom Hanks, Annie Rose Buckley, Colin Farrell, Ruth Wilson, Paul Giamatti, Bradley Whitford, B J Novak, Jason Schwartzman, Lily Bigham, Kathy Baker, Melanie Paxson, Andy McPhee, Rachel Griffiths, Ronan Vibert

2017-10-28
Hogman
2017-01-11
Om vi nu antar att historien är ganska sann så är det fascinerande. Thompson är briljant som extremt sur kvinna, Hanks levererar som alltid. Bra flyt, intressant historia. Stabil trea.
2016-10-26
Tom Hanks och Emma Thompson gör ju väldigt bra ifrån sig men filmen i sig är inte särskilt bra. Den är inte jättedålig men den är långtifrån så bra och intressant som den hade kunnat bli. Det här är en av de sämre filmerna Hanks medverkat i. Svag 2:a.
Zipper
2016-08-20
Detta var ju rart, och Emma Thompson är bra men inte är det något man minns.
Mat1az
2016-07-13
Fin och trevlig film med bra cast men som ändå saknar det där lilla extra.
DieFrauImMond
2016-07-06
Som så många sådana här filmer skulle den ha varit bättre utan den smetiga, formulärmässiga musiken.
Sillion
2016-01-02
Underbar film med inblick i Disney och magin med film :) Och alla scener med Mrs. Travis som ung med Colin Farrell är underbara
KillerPutte
2015-12-15
(rek.3) Mysig, charmig på sina ställen och helt klart sevärd. Sammanfattningsvis puttrar den på bra men utan finess.
ToddDowney
2015-10-23
Helt fantastisk film med fantastiska rollprestationer. Speciellt Emma thompsson och Tom Hanks. Men den som slog mig med häppnad var Colin Farell. Detta måste vara hans bästa roll pålänge. Storyn var fantastisk och den får ett djup då den är gjord ur ett skapande perspektiv. Detta är utan tvekan en av Disney's bästa och den enda filmen som handlar om mannen själv, Walt Disney. Jag rekomenderar denna starkt med ett toppbetyg 5/5.
Boondock_saint
2015-09-07
Emma Thompson är riktigt bra i den här. Tom Hanks också, visserligen.