Sayonara

Major Lloyd Gruver, en stridspilot i Koreakriget placerad i Japan. Han stöder militärens motstånd om giftemål mellan amerikanska soldater och japanska kvinnor. Men så möter han en japansk sångerska som han faller för. Han börjar tvivla på sina åsikter, inget som gillas av flygvapnet eller den japanska kulturens regler.

Originaltitel Sayonara
Regissör Joshua Logan
Manus Paul Osborn, James Michener
Genre Drama, Komedi, Romantik, 50-tal
Skådespelare Marlon Brando, Patricia Owens, James Garner, Martha Scott, Miiko Taka, Miyoshi Umeki, Red Buttons, Kent Smith, Douglass Watson, Reiko Kuba, Soo Yong, Ricardo Montalban

2015-01-06
Jag var avvaktande till en början men filmen vann över mig mer och mer. Jag uppskattar verkligen filmens handling rörande "blandrasäktenskap" och då synen framförallt på försvarsmakten hantering när det gällde förhållande mellan soldater och japanska kvinnor. Marlon Brando var en fantastisk och imponerade skådespelare som även levererar här. 4-
Bomkia
2007-08-15
På tok för lång och Brandos kärlekstrassel är måttligt intressant. Det som är bra med filmen är Red Buttons historia och filmens hantering av den amerikanska försvarsmaktens hantering när det gällde förhållanden mellan soldater och japanska kvinnor. 3a.
MilkMonkey
2007-05-03
sydstatsdialekten var Brandos egen idé, till regissörens förtret . . och jag fattar inte riktigt poängen heller
Be-bop-a-lula
2007-03-02
Jag tycker den är bra. Marlon Brando är en sexbomb som alltid och det är ju förvånande med en amerikansk politisk film från 50-talet som tar upp ett ämne om "blandras-äktenskap". Andra filmer i den genren är "Gissa vem som kommer på middag" med Sidney Portier. Att de även sa "sex" tre gånger tyckte jag var väldigt liberalt!! Jag vet inte, jag kanske bara har fördomar mot filmer från 50-talet.