3.6

Sayonara CP

Dokumentärfilm om CP-skadade i det tidiga 70-talets Japan. I centrum står poeten Yokota Hiroshi, som väljer att krypa fram på gatorna istället för att sitta i rullstol. Tillsammans med flera andra CP-skadade framlägger han sin syn på sjukdomen och det tabubeläggande samhälle som allt för ofta väljer att vända bort blicken.

Originaltitel Sayonara CP
Alternativ titel Goodbye CP
Regissör Kazuo Hara
Genre Dokumentär, 70-tal

TheJack
2013-03-07
Grymma grejer. Inledningsvis är det ett väldigt fint försök att bryta ned tabun kring CP; att skildra dem som människor som alla andra. Men det riktigt häftiga är drygt halvvägs in när filmen börjar ifrågasätta sig själv. Filminspelningen faller sönder och fokuset skiftas till relationen mellan filmare och filmad, samt kamerans relation till verkligheten; den tunna gränsen mellan exploatering och exponering utforskas. Kombinerar man det med att det är kraftfullt, insiktsfullt och jävligt intressant så har man en riktig höjdardokumentär. Och jag gillar verkligen det asynkroniserade ljudet.
MilkMonkey
2008-02-07
till skillnad från de andra fyra Hara-filmerna på FT är det inget som händer under resans gång . . och de är ett litet minus (men den är ändå bra förstås)