2.9

Scanners

I en värld där ett antal personer har speciella psykiska krafter, försöker företaget som utvecklat dessa krafter få kontroll över en utbrytargrupp som försöker stoppa dem från att använda krafterna för sina egna syften.

Originaltitel Scanners
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Skräck, Science Fiction, Thriller, 80-tal
Skådespelare Patrick McGoohan, Michael Ironside, Jennifer O'Neill, Stephen Lack, Robert A Silverman, Lawrence Dane
Betygsantal 1913

Skapad 2004-04-26 av FreddyKrueger
Tankekraft är en speciell gåva som nog varje människa skulle vilja ha. Vem skulle inte vilja kunna flytta på handkontrollen om du är för långt borta eller stänga av TV: n med endast tanken. Fr...   Läs mer »

2017-10-25
Dele
2016-10-03
Cronenberg är en spännande regissör med en förmåga att hitta egna infallsvinklar och skapa starka stämningar av obehag. Så även här, men tiden har inte varit snäll mot Scanners, och här finns också en känsla av ojämn experimentfilm.
2016-07-23
Under början av 00-talet befann jag mig i en period då jag i princip bara tittade på skräck och jag letade ständigt efter "nya" rullar att lägga vantarna på. Med tiden fick jag tag på denna och..... blev faktiskt otroligt besviken! Tyckte den var astråkig och inte det minsta skrämmande. Såg om den ett par gånger men nej, detta är ingen film för mig!
myslas
2015-12-16
Inte Cronenbergs bästa film men mycket underhållande. Älskade den här som tonåring och även om tidens tand inte gjort filmen några tjänster gillar jag den fortfarande. Betyget får dock stanna på en stark trea.
Grillo
2014-11-02
Mest en intressant idé och inte så mycket en bra film. Rätt träig faktiskt, och hade hoppats på betydligt mer gore och huvudexplosioner än vad man fick... Beskrivningen här på FT är i dagsläget riktigt usel och beskriver inte alls vad filmen faktiskt handlar om, men visst är den säkert mer publiklockande än vad filmen verkligen bjuder på. (omskriven nu)
Rehn108
2014-10-19
Filmen lunkade på men var aldrig riktigt intressant. Faktum är att den blev precis vad jag hade väntat mig. Den är lite som de avsnitt av Arkiv X som jag gillar minst, de som handlar om människor med övernaturliga psykiska förmågor. Precis som många klagat på Harry Potter-filmernas strider med trollstavar finns det i filmer som denna ett problem att få till spänningsmoment. Om de mäktigaste människorna slåss genom att stirra intensivt, hur spännande går det då att göra en dramatisk stridsscen? Inte särskilt, skulle det visa sig.
Ful_fisk
2014-07-18
David Cronenbergs tidiga filmer rör sig i ett bisarrt landskap mellan b-skräckis och filosofisk konstfilm. På senare år har han hamnar i finsalongerna, men den här filmen lockade nog mest ungdomar som ville se splatter. Stämningsfull, stilmedveten och tuff, men lite väl klyschig i sitt upplägg. B-films-känslan försvinner aldrig riktigt heller och ibland blir det drygt och förvirrande. Samtidigt har vi en hel del höjdarscener som den ökända explosionen och det feta slutet.
LacombeLucien
2014-05-30
Måste ses om.
Ehrmann
2014-04-11
Huvudrollsinnehavaren är då bara bedrövlig. Lika utryckslös som Keanu Reeves. Specialeffekterna är dock som vanligt magnifika
zpiel
2014-03-31