3.5

Scarface - Chicagos siste gangster

Den före detta livvakten Tony Carmonte, (Paul Muni), skyr inga medel för att bli den okrönte konungen av Chicagos undre värld. Den ständigt brutala konkurrensen samt polisens hänsynslösa jakt leder Tony mot en avgörande konfrontation.

Originaltitel Scarface
Alternativ titel Scarface, the Shame of the Nation
Regissör Howard Hawks
Manus Ben Hecht, Fred Pasley
Genre Drama, Kriminalare, Film-Noir, 30-tal
Skådespelare Paul Muni, Ann Dvorak, Karen Morley, Osgood Perkins, George Raft, Vince Barnett, Boris Karloff, C Henry Gordon, Purnell Pratt, Inez Palange, Edwin Maxwell

2020-03-10
Väldigt bra och en hel del riktigt snygga scener och detaljer. Tyvärr tycker jag filmen dras ned väldigt av sidohistorien med familjen och systern, jag gillar verkligen inte alls hela den grejen och tyvärr så får den för stor plats. En väldigt stabil och klar trea är det, men den tappar ifrån en väldigt stark sådan pga det.
mattarello
2017-04-21
Mycket sevärd och actionspäckad gangsterfilm med dryga 85 år på nacken. Rekommenderas!
erc
2016-08-03
Imponerad av den här överraskande bra gamla pärlan. Kanske inte toppskiktet i noir-genren men klart sevärd i egen rätt. Blev särskilt imponerad av Karen Morleys insats, mer än av Muni, Dvorak och resten, som dock också höll bra klass. Men Morley stycker ut, är inte alls så tidstypisk i sin stil utan mer naturlig och subtil.
BSBully
2016-06-10
häftig skuggscen som representerade St. Valentine's Day massacre. En filmpärla med härlig dialog o bra tempo. Klart sevärd!
DOKAN
2015-11-18
Mycket bra! Möjligen lite f ör teatralisk i dagens ögon. Men fint jobb från Muni och kul med "Frankenstein" själv i biroll . . .
the-godfather
2015-10-04
Mycket bra gangsterfilm från tidigt 30-tal, filmen hann knappt börja innan det var slut(så pass bra att den inte blev tråkig). Välgjord, underhållande och intressant rakt igenom. Kul att man äntligen fick se denna. Rekommenderas starkt.
Dutch
2014-12-16
Givetvis inte lika bra som De Palmas, men ändå väldigt bra för sin tid.
johnaleks
2014-08-14
garanterat oöverträffad bland tidigare gangsterfilmer, man har också gjort det enkelt för sig med en simpel story och karismatiske Paul Muni som får ta ut svängarna i en dominerande huvudroll, jag sänker dock betyget från en 5:a då charmen svalnat en smula nu vid 3:e titten
Werim
2014-05-20
Helt klart en bra film. Den imponerar trots sin korta längd. Börjar dock vara dags att se Al Pacinos version snart...
ClintanTheKing
2014-04-02
Så har man äntligen sett filmen i sin helhet då jag för länge, längesedan endast såg delar av den. Naturligtvis inte i nivå med De Palma's version men fortfarande en mycket bra, tidigt gangster/film-noir med förvånansvärt mycket och bra action. Paul Muni är nästan lika vass som i "I Am a Fugitive from a Chain Gang" i sin roll som Tony. 90 minuter och man fick med en hel del under den korta tiden. Välgjord och underhållande rulle.