Scary

Den som dömer hunden efter håren tror att färgstarke Scary Guy i Minnesota är våldsverkare eller knarklangare - säkert gammal fängelsekund. Scary Guy, som hans riktiga namn är sedan 1998, blev fascinerad av tatueringar som barn, började så smått och är numera tatuerad över hela kroppen. Han är piercad och har iögonfallande indianfrisyr och skägg. Scary insåg att han bröt ett tabu när hans tatueringar tog sig över kragen. Han blev tvungen att lämna sitt välbetalda säljarjobb i databranschen och när han bemöttes med misstro och avsky för sitt utseende bestämde han sig för att göra något åt saken. Den tyske filmaren Uli Kick har följt Scary Guys arbete som eftersökt föreläsare i problemskolor och på utbildningar för militär och polis där han propagerar mot fördomar, hat och våld

Originaltitel Scary
Regissör Uli Kick
Manus Uli Kick
Genre 2000-tal, Dokumentär

Bear
2008-03-31
Taskigt regisserad men med intressant innehåll.
WillyV
2008-03-31
En mkt intressant person som lever sitt liv och struntar i normen. Total respekt. Verkar vara sympatisk och smart också, gör nog en del nytta ute i skolorna. Stark trea.

2008-03-30
Känner idag att jag måste ändra inställning och betygsätta dokumentärer enligt annorlunda regler än vid vanlig film. Budskap får bli ett av de nya elementen, och budskapet i denna dokumentär slår det mesta. Vare sig det gäller mobbing eller krig.
brunnforce
2008-03-30
Som en tatuerad Dr Phil ungefär. Fast kanske lite coolare. ..Men väääääldigt amerikansk på alla sätt.