4.1

Scener ur ett äktenskap

Johan och Marianne har varit gifta i 10 år och framstår bland vänner och bekanta som det perfekta paret. Allt är dock inte som det verkar och små händelser för Johan och Marianne allt längre ifrån varandra.

Ursprungligen visad som tv-serie i Sveriges Television 1973. Året därefter gick den upp, i en kortare version, på biografer och blev en internationell succé.

Originaltitel Scener ur ett äktenskap
Alternativ titel Scenes from a Marriage
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 70-tal
Skådespelare Erland Josephson, Gunnel Lindblom, Liv Ullmann, Jan Malmsjö, Bibi Andersson, Anita Wall, Barbro Hiort af Ornäs, Bertil Norström, Wenche Foss, Rossana Mariano, Lena Bergman

BarryHero
2019-11-20
Lite annorlunda än jag hade väntat mig. Bra skådespeleri och dialoger men den känns lite daterad i hur de olika karaktärerna resonerar och agerar. Inte min favorit-Bergman men kul att se en film som har lämnat ett sånt avtryck på populärkulturen med Woody Allen i spetsen. Liv Ullmann är bra som vanligt.
paninaro
2018-12-17
Oerhört välskrivna dialoger tillsammans med Josephssons och Ullmanns njutbart smärtsamma utbrodering av två väsensskilda personligheters långsamma resa nedåt i ett dömt äktenskap driver denna film framåt med en för tittaren skräckblandad förtjusning. Bergman och de två huvudaktörerna skapar med endast ett fåtal längre scener, långa levande dialoger som går som i naturliga i vågor i avskalade miljöer en relationsmässig nagelbitare från början till slut. Läste att Bergman sagt att filmen tog (ungefär) "två månader att skriva men en livstid att uppleva", i princip ordagrant hur Bob Dylan beskrev sin skilsmässoskiva "Blood on the Tracks". Båda verk andas också upphovsmannens syn på sig själv och sina egna tillkortakommanden. Bergman må ha varit en högst komplicerad person att leva med, men han var då inte omedveten om det själv. Det emotionellt handikappade manliga egot och dess svårighet att kommunicera är ett återkommande tema i hans filmer, men mer svärtande rått och realistiskt än i Scener ur ett äktenskap blir det inte.
LillaBlåaMus
2018-06-13
Har lite svårt för dialogdrivna filmer, samtidigt som jag är svag för lysande repliker. Gillar det korniga, koncentrerade fotot i all sin enkelhet. Kan inte relatera till innehållet, men visst är det intressant att se vad man missar ...
Nalleman
2018-06-12
Liv Ullmann och Erland Josephson är strålande!
2018-04-14
Jag överraskas över hur lätt jag ändå engageras i det här till att börja med och det finns ett par riktigt bra och intressanta scener. Jag gillade verkligen Fru Jacobi och dom aspekter hon tog upp. Men allt eftersom så tröttnar jag rejält på det här. Jag orkar inte med människor som är så här jävla kassa och fula inombords.
2018-02-11
Jag bara älskar den här filmen...
lekke
2017-01-03
"Sexscener ur ett äktenskap", tihi... Nåväl, detta är filmad tv-teater så Sven Nykvists foto hjälper inte till så mycket i denna, tyvärr. Ett par longörer finns, men Josephson och Ullman är trots detta helt magnetiska att titta på. Sedan är ju berättelsen ganska bonkers på det dära ganska typiska Bergmanviset (karln hade ju uppenbarligen en skruv lös :-)) och man blir i slutändan rätt fascinerad av parets okonventionella relation till varandra.
Roswall
2016-07-29
Såg mini-serien, blev lite långdraget, och karaktärerna gör så många för mig främmande val, att jag har svårt att relatera till dem. I mina ögon skildrar scener ur ett äktenskap två nihilisters strävan efter ett gott liv, och den ensamheten som följer med denna livsåskådning.
Ful_fisk
2016-05-14
Utmärkt miniserie där Bergman sätter det mesta rätt och både Liv Ullman och Erland Josephson imponerar hysteriskt mycket. Ett par överflödiga bitar finns förvisso, som i alla serier, men slutresultatet blir ändå suveränt.
andmoreagain
2016-03-20
Ett mycket bra IB-projekt. Erland och Liv har sina livs bästa roller; man kan knappt andas när dessa brakar samman och vilka dialoger dessutom! Även intressant då detta är det mest diskbänksrealistiska Bergman kom i närheten av (även om det nu är ett borgar-par han sliter itu)...men det finns en social och halvrealistisk ton som man aldrig annars får se i hans övriga filmer...även om det är finns väldigt mycket klassiska IB-attribut instoppade också. Det som är minus är känslan av instängdhet. Det mesta är inspelat i en trång ateljé på Fårö med minimal budget. Jag, personligen, skulle velat ha sett Paula, barnen och övriga personer de enbart pratar om plus lite mer omväxlande scenerier (ett avsnitt kan bara bestå i att Liv och Erland bara babblar). Bergman förklarar i extramaterialet att det är ju en annan historia...men jag köper inte riktigt det. Till sist: När Johan (Erland) surnar till (vilket han gör ganska ofta) ...vilka kusliga svarta ögon han har...