2.7

Schakalen

Schakalen är världens mest fruktade och beryktade mördare med uppdrag att döda en hög amerikansk regeringstjänsteman. Declan Mulqueen, en fängslad IRA-terrorist, är den enda som kan stoppa honom. Vice FBI-chefen tar därför ett stort ansvar och risk när han beslutar att släppa en brottsling för att stoppa en annan.

Originaltitel The Jackal
Regissör Michael Caton-Jones
Manus Chuck Pfarrer
Genre Äventyr, Kriminalare, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier, Jack Black, Tess Harper, Leslie Phillips, Diane Venora, David Hayman, Stephen Spinella, Mathilda May, Walt MacPherson, J K Simmons, Sophie Okonedo, Richard Lineback, John Cunningham, Steve Bassett

Skapad 2019-12-05 av Rollywood
Det finns en man i den undre världen. En yrkesmördare som lever som ett spöke. FBI och CIA har bara teorier om hans existens och bara ett fåtal högt uppsatta kriminella känner till sanningen om ...   Läs mer »

Albion
2018-11-24
Att kalla denna för Schakalen känns som ett sorts plagiat som inte håller måttet. En högst genomsnittlig action som jag inte når några högre höjder. Godkänd får bli mitt omdöme. En stark 2;a i slutbetyg
Muhammed
2018-11-24
Sån skitfilm. Man borde akta sej när det är star-night. En stjärna i skiten räcker.
ToddDowney
2018-04-11
En av de bättre Thriller filmerna från sent 90-tal. En spännande berg o dal bana som gör de mesta utav storyn om en yrkesmördare som ska utföra ett högprofiljobb åt ryska maffian. Både Willis och Gere får visa upp sina talanger och under filmens gång så sitter man på helspänn. Filmen i sig är väldigt standard men just för Willis och Gere så funkar de och blir spännande.
2017-10-18
92axha10
2017-10-07
Helt okej thriller. Lite för lång och utdragen men annars helt okej.
2014-11-04
Det här är en förutsägbar film om Schakalen som får i uppdrag av ryska maffian att mörda en mycket betydelsefull person i Amerika. Handlingen är medioker och snarlik I SKOTTLINJEN, skådespelarna gör inte mer än sitt jobb, trots många kända ansikten.
Harford
2014-10-17
Den här filmen har fyra stora nackdelar: Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier och Jack Black. Samtliga är alldeles för kända, och passar inte alls in i sina roller heller. Även kvinnora; Diane Venora och Mathilda May var dåliga. I den första Schakalen spelades huvudrollen av den då helt okände Edward Fox, detta gjorde dock att filmen gick väldigt dåligt på bio till en början. Fotot var väldigt dåligt för en film av den här kalibern. Enastående dåligt manus! Det är bara larvigt att amerikanska myndigheter skulle låta en KGB-agent och en beväpnad terrorist leda jakten på en yrkesmördare. Filmen har åldrats dåligt, betydligt mer än originalet från 1973. Fax, internet-caféer, uppringda modem, personer som röker inomhus mm.
ClintanTheKing
2014-04-01
Helt klart är detta en stadig och spännande spionthriller/action-film med bra insatser från Willis och Gere. Trots en speltid på över två timmar håller den upp ett bra tempo hela vägen.
emilstjernholm
2013-10-04
Kul att se Bruce Willis som samvetslös mördare med de andra huvudrollsinnehavarna fungerar inte alls. På tok för förutsägbar.
Krusty
2012-10-29
Willis har nästan lika många (och bra) förklädnader som Clouseau, väntade bara på att den uppblåsbara papegojan skulle dyka upp på hans axel.