2.9

Schizopolis

Fletcher Munson jobbar på ett scientologliknande företag. Efter att en kollega dör så blir han befordrad till att skriva talen för chefen och grundaren av företaget. Han blir emotionellt frånvarande i sitt äktenskap och frun skaffar en älskare som är Munsons dubbelgångare.

Originaltitel Schizopolis
Regissör Steven Soderbergh
Manus Steven Soderbergh
Genre Komedi, Fantasy, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Steven Soderbergh, Betsy Brantley, David Jensen, Mike Malone, Eddie Jemison

Hypostas
2016-09-24
Nej, det här var för schizat för mig.
carllandin
2014-06-15
Mind blown!
hestret
2013-06-01
Originell, bisarr, rolig, oförutsägbar och underhållande film. Visst är den också navelskådande, men det passar filmen ändå rätt bra. Finns en hel del att både tänka på och fnissa åt. Gillar särskilt hur filmen behandlar kommunikation i allmänhet och kanske på film i synnerhet samt den absurdistiska dialogen. Vissa scener kan jag dock tycka är lite sega och övertydliga samt att den överamatörmässiga produktionen faktiskt förtar lite av stämningen. Tycker heller inte att nyhetsrapporteringen passar riktigt in till hundra procent. Det hela landar på en svag fyra.
Gröne_Orm
2013-02-22
Filmen är som ett varmt existentiellt gosedjur, och jag är ju svag för filmer som inte levereras färdigtuggade.

2011-12-11
Några roliga sekvenser hjälper ju inte upp 96 minuter till godkänt.
Ozzybloke
2010-07-05
Vilken skön film. Så många roliga moment, det var en fröjd att se på denna film. Även om det var mycket jag inte förstod, fann jag det otroligt trevligt att få se allt som hände i berättelsen. Jag blev så glad och kände lugn i hela kroppen under tiden jag tittade på den. Det är svårt att lägga ord på vad det är som är så bra med filmen, den bara är det. Tycker detta är en av Soderberghs bästa, bättre än ocean's eleven tex.
Mortiis
2009-12-27
Grymt originell och rolig film. "Knasigheten" känns förvisso lite skitnödig till och från men på det stora hela är det bara skönt utflippat på ett sätt som inte liknar något jag sett tidigare
pink.f
2009-07-02
Vinner mig på orginalitet.
HerrArne
2009-05-09
Utmanar många konventioner om hur en komedi ska se ut.
Suzolid
2008-02-16