2.9

School of Rock

Den i sina egna ögon gudabenådade rockstjärnan Dewey Finn sparkas från sitt band och sitter med ett berg av skulder och depression. Av en händelse får han ett lärarvikariat för en fjärdeklass på en stel privatskola och Dewey bestämmer sig för att göra rockhjältar av eleverna.

Originaltitel The School of Rock
Regissör Richard Linklater
Manus Mike White (I)
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Joan Cusack, Jack Black, Sarah Silverman, Amy Sedaris, Joey Gaydos Jr, Miranda Cosgrove, Ronbert Tsai, Maryam Hassan, Angelo Massagli, Kevin Alexander Clark, Cole Hawkins, Adam Pascal, Lucas Papaelias, Lucas Babin, Jordan-Claire Green, Mike White (I)

Skapad 2019-12-19 av
Vad får man om man blandar en lektion i rockhistoria, en excentrisk gitarrspelare med starkt självförtroende och en klass barn som har en förvånansvärd talang när det gäller att spela instrume...   Läs mer »

Skapad 2019-12-10 av enjoy
Dewey Finn (Jack Black) har just blivit kickad från sitt band, han är arbetslös och ligger efter med hyran. Han bor med sin bästa vän (Mike White) och vännens irriterande flickvän (Sarah Silve...   Läs mer »

dudson
2020-03-05
Stört-skön feelgood komedi med ett sweet budskap. Lets Rock!!) Black gör anarchy. I couldent care less.. rollen as bra- Guld!%) 3+
StureStenhög
2019-10-15
Det är Jack Black och ett gäng ungar, och jag antar att man måste uppskatta åtminstone en av de två för att det här ska fungera, och det kan jag inte riktigt säga att jag gjorde. Jag känner förvisso ingen starkare aversion mot Jack Black, men han är mest bara högljudd här, och nog har jag sett bra mycket mer irriterande ungar än dessa. Så det var ingen plågsam filmupplevelse, men heller aldrig mer än ett hyfsat tidsfördriv. Storyn känner man trots allt igen, och den här sortens upplägg tycker jag är lite jobbiga överlag, men jag drogs iaf med lite mer efterhand, så någon form av charm har den antagligen. Väldigt mycket en tvåa
myslas
2018-08-27
Inte en typisk Linklater-film direkt. Det är kul men blir lite väl fånigt ibland.
Jamesa
2017-09-17
Ok och småtrevlig. Black och barnen gör sina roller bra.
Murvel48
2017-01-15
Jack Black var verkligen bra i den här filmen, sista halvtimmen var lite väl klyschig och förutsägbar men det fanns tillräckligt med feel good för en betygstrea.
GinNTonic
2017-01-06
Alla vuxna karaktärer i den här filmen är totala karikatyrer och mycket till handling finns inte. Därför är det orimligt att bli berörd av den, men det blir jag fan i mig ändå! Mysfilm, och jag har ändå lite svårt för Black Jack.
Sunken25
2016-12-21
Jack Black tillsammans med de begåvade barnen gör detta till en mycket stark film i sin genre.
garpa
2016-10-20
Denna gillar jag verkligen. En feelgoodfilm när man är trött och vill ha nått lättsmält.
wasteoftime
2016-10-10
Det finns mycket att gilla i den här filmen, men personligen känner jag inte att den klarar sig upp på en tvåa. Stor bidragande anledning till det är väl svårt att sätta fingret på dock. Men den överdrivet ostiga storyn hjälper inte. Kan tänka mig att den är riktigt häftig att se om man är i kanske 9-13års åldern och gillar hårdrock/rock. 0,0 på SH-skalan.

2016-08-15
Jack Black gjør filmen.