3.2

Schramm

Lothar Schramm ligger döende i en pöl av sitt eget blod. Bakom sina slutna ögon ser han minnesbilder av sitt liv. Han ser sig själv springa längs med havet, sin lust för en prostituerad, sina mord… Schramm är historien om den ökända massmördaren ”Lipstick Killer” Lothar Schramms sista dagar i livet. En ocensurerad poetisk berättelse om våld och perversion av Jörg Buttgereit, mannen bakom bl a Nekromantik-filmerna.

Originaltitel Schramm
Regissör Jörg Buttgereit
Manus Jörg Buttgereit, Franz Rodenkirchen
Genre Skräck, Drama, 90-tal
Skådespelare Florian Koerner von Gustorf, Monika M, Micha Brendel, Carolina Harnisch, Volker Hauptvogel

DrJW
2015-10-03
Som en chockande art house-rulle så funkar de, men inte så väl som en biografisk rulle. Var intressant gjord. Fanns en scen som verkligen fick mig att rygga tillbaka, förstod inte ens poängen med den förutom att visa att huvudkaraktären är störd.
advesperascere
2014-10-14
Otroligt vackert. Repeat!
Noseman2005
2014-02-04
Att se om den med några års distans till min fanatiska Jörg Buttgereit-period var en bra idé. Nu kan jag förhålla mig lite mer nyanserat till det hela och tycka att det är vackert, sorgligt och utmanande, samt att vissa chocksekvenser faktiskt känns malplacerade. Dessutom är det - trots allt - ett i mitt tycke alltför nära mainstream för att det ska kännas bekvämt. 8/10
niin
2013-07-23
häftigt med filmer som får lika mycket ettor som femmor
thebully
2011-06-12
TACK
brtkrbzhnv
2010-08-30
Vidrigt, ointressant och osammanhängande skräp.
Don_Anun
2009-07-20
Vacker, poetisk, surrealistisk. Känner verkligen igen mig själv i vissa scener. Ser fram emot att se den igen och igen och igen...
Sheep
2008-09-26
Skulle väl inte gå och kalla den poänglös, men den kändes jävligt menlös tack vare alla sjukligt utdragna scener och alla utdragna sjukliga scener. Rekommenderas skarpt INTE!.
Sarlac
2008-09-13
Om det är såhär det ser ut i huvudet på en seriemördare måste de vara extremt uttråkade ofta, mycket och hela tiden. Sömnpiller
Bomkia
2008-09-13
Men herregud. Poänglös, irriterande och jobbig att se på. Jag hatade Der Todesking och jag hatade denna, kanske borde sluta se filmer av Jörg Buttgereit. 1a.