Scorpio

Lancaster spelar agent Cross, en CIA-agent med en chockerande hemlighet. Delon spelar Scorpio, en fransk lönnmördare med ett välförtjänt rykte om att alltid lyckas med sina uppdrag. Båda är experter inom sitt område - modiga, intelligenta och livsfarliga. När personliga ambitioner och politiska krafter utom deras kontroll tvingar dem att mötas, måste de slåss för sina liv mitt i det kalla krigets brutala verklighet.

Originaltitel Scorpio
Regissör Michael Winner
Manus David W Rintels, Gerald Wilson
Genre 70-tal, Thriller
Skådespelare Burt Lancaster, Paul Scofield, Alain Delon, John Colicos, J D Cannon, Gayle Hunnicutt, Joanne Linville
Filmnummer 21945

johnaleks
2013-08-16
en bra roll för lancester som brukar vara så trist annars
Astrojacob
2012-08-18
Hårdkokt spionthriller med äkta hjärta. Sköna 70-talsmiljöer och de båda "skorpionerna" (samma stjärntecken) Delon o Lancaster kryddar ett starkt politiskt manus. Bra Fyra o en njutning att se de ärrade tough guys.
Albion
2011-10-23
En riktigt träffsäker och välgjord spionthriller från det ljuva 70 -talet. Burt Lancaster är en personlig favorit och det är en fröjd att få se honom spela här tillsammans med en utmärkt Delon. En bra story och snygg action, t ex får vi se en bländande jakt till fots genom Wiens gator och gränder. På det hela taget en riktigt överraskande trevlig film som blir en stark 4;a i betyg, dvs 4+.
jimmyringo
2008-10-23
Hyfsat 70-talare. Burt Lancaster kan man alltid räkna med. Filmen var dock ganska seg och intrigen känndes rörig. Slutet var dock väldigt överraskande. Skådespeleriet väger upp en del.
MaraJade
2007-04-30
Burt Lancaster och Alain Delon är utmärkta i filmen, dock så kunde filmen ha tjänat på lite mer action.
Czechflash
2004-06-23
Första halvan av filmen är lite för pratig, men den tar sig under andra halvan då det både är mycket action och har en del oväntade och smarta scener. Skön spionthriller i sina bästa stunder, men tyvärr är de för få. Dock sevärd.
NHL
2004-06-22
Filmen kommer inte riktigt upp i något tempo, men den är ändå ganska intressant. Slutet är riktigt bra, framförallt slipper man en massa sentimental bullshit som vi får dras med i dagens filmer.