3.3

Scott Pilgrim vs. the World

Scott Pilgrim har aldrig haft några problem med att få tjejer. Det är att bli av med dem som brukar visa sig svårt. Kärlekslivet är inte enkelt, där finns ex-flickvännen som krossade hans hjärta men nu är tillbaks i stan såväl som tonårsflörten han försökt bli av med ända sedan Ramona först uppenbarade sig för honom. Han upptäcker dock snart att hans nya flamma har det allra värsta bagaget: ett obehagligt förbund av ex-pojkvänner kontrollerar hennes kärleksliv och kommer att göra vad som helst för att göra sig av med Scott.

Originaltitel Scott Pilgrim vs. the World
Regissör Edgar Wright
Manus Edgar Wright, Michael Bacall
Genre Komedi, Action, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Ellen Wong, Kieran Culkin, Anna Kendrick, Jason Schwartzman, Alison Pill, Aubrey Plaza, Johnny Simmons, Nelson Franklin, Chris Evans, Mark Webber, Brandon Routh, Mae Whitman, Brie Larson, Erik Knudsen

Skapad 2019-12-22 av Sarlac
Kanadensaren Scott Pilgrim (Michael Cera) har skaffat sig en flickvän som går i highschool för att försöka komma över sin senaste relation där han blev dumpad. Hans värld vänds dock upp och n...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av sethgecko
Scott Pilgrim (Michael Cera) är en 20-nånting kille som lever ett ganska bekymmerfritt liv. Han delar lägenhet med sin homosexuella kompis Wallace Wells (Kieran Culkin), han repar med sitt band Sex...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av Ramza
Scott Pilgrim vs. The World är en film som är svår att beskriva med några få rader text. Handlingen är däremot enkel. Scott Pilgrim har kärat ner sig Ramona Flowers, problemet är bara att Ram...   Läs mer »

Thinduke
2020-01-22
Fånig, men väldigt underhållande.
JohnTron
2019-09-23
Tyckte att den i början var väldigt kul och ganska nyskapande, men sedan tröttnade jag efter hand. Det funkar bara inte med extra allt hela vägen.
92axha10
2018-01-25
Jag tyckte illa om Scott Pilgrim direkt när han introducerades. Det ändrades inte under hela speltiden. Jag var inte heller imponerad av stilen som är poängen enligt många.
päronanton
2016-06-10
Tyckte att den var bra, den hade sina roliga scener. Snyggt också med effekterna.
jlam
2015-12-29
Tänk att det räcker med ett par ögon som sticker fram för att genast se att en skådis hör till Culkin-släktet. Rasande tempo var det här och surrealism och fantasi så det räcker och blir över. Innehållet är inget för mig personligen, men skaparglädjen är bara att kapitulera inför.
karlmats
2015-04-02
Inte ofta man ser så många toppar och dalar i samma film. Först och främst måste jag nog konstatera att jag stör mig fruktansvärt mycket på Michael Cera, och det är ju ett problem när han har huvudrollen, frågan är om jag kommer att kunna njuta av Juno lika mycket nu när man sett honom göra samma lilla "nördig sköldpaddsmänniska med ett tonläge och ett ansiktsuttryck" i ett dussin filmer till? Nåja, storymässigt ser jag inte riktigt nån som helst anledning att alla dessa snygga, coola tjejer ska falla över honom som en skövlad regnskog, men det är väl Hollywood 101 så man kanske inte ska fundera så mycket. Det som är bra är däremot all den sprudlande kreativitet som finns i den här filmen, en visuell fest i termer av små tv-spelsinspirerade detaljer som jag verkligen fastnar för. Sen har vi Mary Elizabeth Winstead som nog på egen hand lyckas dra det här upp till en 3a. Humorn i övrigt blandar och ger men det är ändå en tillräckligt underhållande historia för att jag ska vara engagerad hela vägen. Veganscenen är filmens höjdpunkt, nästan Klåddan-klass på den vegandouchigheten alltså.
2015-01-07
Filmens utan tvekans största tillgångar är den snygga och snabba klippningen i kombination med de galet snygga och underhållande specialeffekterna. Själva handlingen är svagare men har en tillgång i sin sköna berättarstil tillika karaktärer. Detta är en film som säkert kommer fungera att se om flera gånger för jag missade säkert en drös detaljer i denna underbart visuellt underhållande film.
Grillo
2014-12-16
Man blir totalt blown away av striderna, musiken och allt som är totalt awesome, men det känns tyvärr lite som att figurerna glömts bort i allt det grymma och underhållande vid sidan av. Eftersom det här trots allt är en film och inte ett tv-spel eller en bergochdalbana känns det som att filmen därför tappar en hel del. Stark trea men ändå en film man helt klart kan se flera gånger.
precineadd
2014-08-04
såg inte denna när det begav sig för jag tyckte det verkade som en vansinnigt dålig/irriterande film men den är oväntat bra faktiskt - den sentimentala självupptagenheten är enda minuset; framför allt är den kreativt gjord och den fungerar trots riskerna den tar med sina många formalistiska utsvävningar. om hollywood- och marvel-filmer (etc) var på den här nivån skulle de vara värda sina dollars i intäkter (nästan)
spielmitmir
2014-02-23
Stark trea/svag fyra. Fyndig och väldigt snygg! Plotten känns dock förvirrande och krystad, men det ska väl göra det på tevespelsmaner.