2.7

Scrooged - spökenas hämnd

När andra förbereder sig inför julfirandet, går den högljudde Cross fram som en ångvält för att öka företagets vinst. Men en dag får han sitt straff, tre spökklädda figurer hälsar på.

Originaltitel Scrooged
Regissör Richard Donner
Manus Michael O'Donoghue, Mitch Glazer
Genre Drama, Komedi, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Bill Murray, Karen Allen, John Glover, John Forsythe, Alfre Woodard, Carol Kane, Robert Mitchum, Bobcat Goldthwait, David Johansen, Michael J Pollard
Betygsantal 1923

darkmist82
2023-12-08
Nej, detta är inte ännu en ny tolkning av Charles Dickens klassiska julsaga, men konceptet är löst baserat på hans bok. Denna gång utspelar den sig i modern tid och ger oss en rolig tolkning av hur en girig affärsman skulle gå igenom samma sak som Ebenezer Scrooge. Richard Donner har skapat en av sina få komedier med humor och glans och med Bill Murray i huvudrollen kan det inte gå fel. Jag gillar lekfullheten av handlingen och att den utspelas i modern tid. Bra musik och rolig stämning med samma fina budskap om vikten att vara snäll och glädja andra. En annorlunda julfilm som är klart värt att ses.
Ghostface
2021-12-26
En enmansshow som står och faller på Bill Murray, hans karaktär blir i längden alltför påfrestande och känns ganska platt för den här filmen. Lite väl hysterisk men vissa scener lyfter och ger överseende för filmens helhet.
Albion
2021-12-21
Högljutt och gapigt med svart Bill Murray-humor som vi känner igen honom. Dickens klassiska story visas i ett annat format här och slutklämmen är förstås densamma. Bitvis kul men mycket dravel också gör att jag tvekar mellan en stark 2;a eller en svag 3;a, men det är ju ändå snart jul. 3-
dudson
2021-02-14
Märkligt skön levnads-glad hel-festlig mörk komedi där galningen Murray kör racet fullt ut i sin smådryga sadism gentemot resten... av världen i Jule-tider. Fast spökerna hemsöker då främst Bills galna hockey frilla & gör livet allmänt ubeer jävligt mot stackars Murray##
myslas
2020-12-30
En kul variant på den klassiska berättelsen. Inte den bästa som gjorts (inget slår mupparna) men kul att de gjorde något annorlunda.
Mr.Chance
2019-12-24
Var det här kul på 80-talet? Filmens första fem minuter hade någon rolig replik av Murray, men i övrigt: tramsigt, hysteriskt, olidligt.
vonadel
2018-12-25
Ännu en julfilm. Denna gång en klassiker från 80-talet. Tveksam till att jag sett den sen det begav sig. Vill dock minnas att jag tyckte den var lite bättre då. Men, den har ändå sin charm, och jag tillhör ju dem som gillar good ol' Billy. 6/10
Eldritch
2018-12-20
Ganska lökig
Dream
2018-11-24
Murray är som Murray är och gillar man inte Bill Murray gillar man troligtvis inte filmen! För min del är detta sevärt i alla fall. Betyg 3.
2018-11-24
Modern tolkning av Dickens förklädd till hysterisk 80-tals komedi - eller The Bill Murray Show. Här finns några roliga scener, men den dränks lika fort av en gapig dialog och extra allt vad gäller effektsökeri. Murray tilläts antagligen härja fritt och improvisera under inspelningen?