3.8

Se dig inte om

Dokumentär i Cinema verité-traditionen som följer Bob Dylan under turnén i England 1965.

Originaltitel Dont Look Back
Alternativ titel Don't Look Back
Regissör D A Pennebaker
Manus D A Pennebaker
Genre Dokumentär, 60-tal

Skapad 2019-11-05 av AddeColciago
Ända sedan Bob Dylan slog igenom har folk försökt definiera just Bob Dylan. Man har kallat honom protestsångare, talesman, poet... det finns ingen ände på det. Några gånger har huvudpersonen s...   Läs mer »

BarryHero
2020-04-09
Ett stycke musik- och kanske även filmhistoria där Bob Dylan är som kaxigast och intressantast som ung spoling i London. Intressanta konversationer där Dylan tjafsar med journalister och studenter varvas med liveuppträdanden i högsta klass. Otrolig scen tillsammans med en 18- eller 19-årig Donovan där Donovan spelar en låt för sällskapet och Dylan kontrar med en av sina pärlor från Bringing It All Back Home. Lite synd att inte Highway 61 Revisited hade hunnit komma än - det hade varit kul att se monsterhitsen från det albumet.
Ful_fisk
2019-11-08
Skön flugan på väggen-dokumentär och ett fint tidsdokument. Inte något mästerverk, men lite kul rockrulle att ha sett.
StureStenhög
2017-08-24
Det måste vara ett ovärderligt dokument för Dylan-fanatiker det här, men för oss andra vet jag inte om det ger så mycket. Jag är väl iaf försiktigt positiv till Dylans musik, så visst kunde soundtracket vara sämre, och visst finns det en del konversationer som är hyfsat intressanta. Men för mig som inte riktigt har koll på de här personerna, så hade nog lite mer kontext varit en fördel. Nu känns det lite för osammanhängande, och lite för mycket av en axelryckning
labi
2017-01-05
Skönt tidsdokument, men vill man komma närmare Dylan funkar "No Direction Home" bättre.
Roswall
2016-12-09
Bra dokumentär där vi får följa med under en englandsturné. Sparsamt med livemusik, vilket jag tycker är skönt, jammandet i logerna är mer intressant. Robert Zimmerman framstår som en dryg typ, vilket kanske Bob Dylan är. Intressant. Håller inte med om att "meningslösa" diskussioner borde klippts bord, jag tycker de gör dokumentären.
haajen
2016-11-28
Är totalt ointresserad av Dylan men att filmen ändå lyckas bibehålla mitt intresse visar ju på att detta är bra. Närvaron är total, det svart-vita fotot snyggt och hela filmen känns allmänt "cool". Ett måste för fans antar jag.
Memmem
2016-06-23
Medelmåttig musikdokumentär! Filma en rockmusikers dagtid på turné i England, klipp ut både intressanta och tråkiga passager, blanda med kända musikstycken från konserterna och du har denna medelmåttiga och enkelt gjorda dokumentär. Denna dokumentär är filmad i svartvitt och mest med rörlig kamera frånsett konsertavsnitten. Vissa avsnitt är intressanta, framförallt de med Donovan, medan andra med långa meningslösa diskussioner borde klippts bort. Det bästa med denna film är förstås musiken. Betyg: 2½
MoaLennon
2016-06-22
Stackars Donovan.
Hypostas
2016-04-03
Dylan framstod verkligen som extremt dryg och självgod i den här filmen. Antar att han mest spelar Allan Ballan för kameran, men i alla fall...

2014-06-21
Stort Dylanfan - men här är det få golden moments och han är ju väldigt dryg också bitvis. Det får bli en medel till stabil 3a i betyg!