3.5

Se dig om i vrede

Ett ungt par, han från arbetarklassen och hon från en borgerlig miljö, kämpar för att hålla sitt äktenskap och liv ihop.

Originaltitel Look Back in Anger
Regissör Tony Richardson
Manus Nigel Kneale
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Richard Burton, Claire Bloom, Mary Ure, Edith Evans, Gary Raymond, Donald Pleasence, Glen Byam Shaw
Filmnummer 20819

hsimpson
2024-01-15
Burton briljerar! Den bästa Woodfall-filmen i mitt tycke.
Sznax
2013-12-11
Hårdkokt realism men lite väl mycket överspel och elakheter. Pjäsigheten lyser lite väl mycket men det är ändå starkt. Betyg 5.9
BarryHero
2013-11-05
Forstar inte varfor alla ville ha Jimmy. Fruktansvart osympatisk.
StureStenhög
2012-12-05
Fungerar bäst som tidsdokument, känslan av brittiskt 50-tal är nämligen total. Det här är också vad jag skulle kalla för en närgången film, man kommer verkligen karaktärerna inpå livet, inte minst tack vare att det är väldigt klaustrofobiskt filmat. Benämningarna socialrealism och "angry young man" beskriver väl annars precis vad det här är för film, den levererar på båda punkterna. Men i övrigt skulle jag säga att det här är väldigt stabilt, men att det aldrig riktigt lyfter. Skådespelarna är bra och karaktärerna är lite så där lagom intressanta. Mest intressant blir egentligen sidokaraktären Cliff, det är trots allt han som erbjuder ett lite mer unikt perspektiv. Betygstrean är även den stabil
Gigi1943
2012-08-02
Mycket stark trea men eftrsom jag inte kommer att vilja se den igen så kommer den inte upp i en fyra, men närapå. Oerhört starka skådespelarinsatser, speciellt Burton förstås. Inte utasn att man får tankar på Linje Lusta ...
divaad
2011-12-21
Riktigt bra, det är snudd på fyran! Ska absolut se fler av Richardsons filmer, då jag bara sett långdistanslöparen innan.
Shaun
2011-10-13
Betyg pendlar mellan fyra och femma. Detta känns som så teater borde vara, när den är som bäst: det är intensivt, hetlevrat, oerhört välspelat; det är samtidigt inte högtravande, tillgjort eller teatralt. Dramatiken är böljande och dynamisk; samtidigt lämnar den aldrig det vardagliga, utan Look Back in Anger visar på - mitt i all ilska, skrik och stora känslor - det ödesmättade och pessimistiska i deras tillvaro, i vår tillvaro. Shakespeare surfande på en brittisk ny våg. Så kaxig känns filmen. Och när man ser en sådan skådespelare som Burton ta ut svängarna - så övertygande och storslaget spelar han en hjälplös och liten karaktär - undrar man vad det skådespel man sett tidigare egentligen är för något.
Astrojacob
2011-09-18
Lite för långsam ibland men bländande ilska från Burton och social realism när den är som bäst och engelsk. Gripande men mest vackert foto o intensiv laddning ger en dramatisk Fyra. Aningen för lång bara.
KillerPutte
2011-07-19
(rek.4) Richard Burton är magnifik! Agerandet från skådespelarna och själva dialogen är filmens styrka, handlingen däremot tycker jag spretar och fångar mig inte nämnvärt. Klarblått betyg.
kennert
2010-04-25