3.4

Se mig

20-åringen Lolita Cassard är förbannad på hela världen. Hon känner att hon inte passar in någonstans, ser inte ut som kvinnorna i tidningarna och hon liknar inte alls sin tjusiga, unga styvmor. Allt Lolita vill är att vara vacker - åtminstone i sin fars ögon. Han som inte ser henne alls.

Originaltitel Comme une image
Alternativ titel Like an ImageLook at Me
Regissör Agnès Jaoui
Manus Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Marilou Berry, Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri, Keine Bouhiza, Virginie Desarnauts, Serge Riaboukine, Laurent Grévill, Michele Moretti, Grégoire Oestermann, Julien Baumgartner

Dele
2018-04-01
Klanderfritt och välspelat drama med brett innehåll intelligent planterat i karaktärer och manus. Stark betygstrea.
LillaBlåaMus
2016-01-13
Inte stökigare, bråkigare, fladdrigare eller strukturlösare än vilken Woody Allen-film som helst (dvs inte störande, enligt mig). Betydligt mer nyanserade och intressanta karaktärer än i t ex Familjen Bélier (en nyare fransk film om en person med sångbegåvning, i och för sig en komedi), särskilt huvudpersonen och Sylvia (spelad av Jaoui själv), men även sidofigurerna antyds vara komplexa. Bara det att döpa sin dotter till Lolita säger ganska mycket om fadern (och om modern, som endast omnämns i filmen?). Djup nog att vara både underhållande och tänkvärd.
mammene
2013-09-24
Det hela kändes lite för stökigt och bråkigt och hade ingen riktig struktur, man fladdrade runt lite för mycket. Egenkära och egoistiska män kan bli rätt påfrestande i längden, i och för sig så är ju Jean-Pierre Bacri klippt och skuren för den rollen. Samtidigt fanns det lite djup i det hela det ska erkännas, som människans natur som inte alltid är så trevlig, falskhet!
StureStenhög
2013-09-24
På manusstadiet fanns det nog en del potential här, filmens teman och karaktärer kunde definitivt ha varit intressanta, och är det väl i viss mån nu också. Men jag får samma känsla här som i Jaouis andra filmer, det känns tomt och ytligt, och det saknas själ och detaljtänk. Lite som en polerad såpopera. Jag får känslan att filmen är gjord av nån som inte är speciellt intresserad av filmmediet, alltså i den meningen att Jaoui är intresserad av att få ut sina idéer på film, men inte är intresserad av själva processen. Jag kan ju dock inte backa upp detta med nåt annat än det jag har sett i hennes filmer. Med det sagt så är nog det här iaf den bästa som jag har sett av dessa, den fick mig ändå att fundera lite kring karaktärerna och deras relationer till varandra. Jag skulle heller inte kalla den här filmen för dålig, snarare otillräcklig
Ponsbach
2010-11-02
En film som är så nyanserade och balanserad så min verklighet mer dramatisk än den här filmen. Kanske missar jag en del spänning (och handling (t ex varför Sébastien hänger efter Lolita)) på grund av att textningen var dålig.
Rune2000
2009-12-07
Jag älskade hur denna film bara målade upp karaktärerna utan att försöka ta de på en resa under filmens gång. Vi får se och njuta av deras närvaro utan förväntningar på att Étienne ska äntligen försöka förbättra sin attityd eller att Lolita och Sébastien ska till slut bli ett par. Att filmen dessutom handlar om författare ger den en klar plus i kanten. En mycket bra film om livet helt enkelt!
Muhammed
2008-10-13
Mycket fransk film med en vardagligt realistisk konversation med bra flyt som ger en verklighetstrogen bild av många vanliga neurotiska människor, dvs jobbiga, självupptagna och omedvetna karaktärer. En stark trea!
Noseman2005
2008-10-12
Lite övertydlig...
Kurosawafan
2008-09-14
bra drama, men inte bra nog för 4, har lite svårt identifiera mig med huvudpersonen
micklon
2008-08-20
Den var bra, men inte riktigt tillräckligt för en fyra.