2.8

Se till vänster, där går en svensk

Katrine ska gifta sig med sin pojkvän. Några dagar innan bröllopet dyker plötsligt och oväntat hennes gamle svenske vän Thomsen upp från sin två-åriga resa i Afrika. Tillsammans ska de hitta något gammalt, något nytt, något lånat och något blått till bröllopet.

Originaltitel Se til venstre, der er en svensker
Alternativ titel Old, New, Borrowed and Blue, Dogme # 32
Regissör Natasha Arthy
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Björn Kjellman, Sidse Babett Knudsen, Martin Buch, Lotte Andersen, Vigga Bro, Louise Mieritz, Nicolas Bro, Lene Maria Christensen, Søren Byder, Kristian Halken, Mette Agnete Horn, Lars Ranthe

Skapad 2019-11-09 av Solers
\"Se till vänster där går en svensk\" är en dansk dogma95-film. Den handlar om den danska kvinnan Katrine som precis ska gifta sig med sin danska pojkvän, varvid en svensk (Björn Kjellman) över...   Läs mer »

2018-02-24
Urfånig, som de flesta svenska filmerna!!!
Spidde
2017-04-03
Charmig och underhållande dansk film med en strålande Björn Kjellman i en av de bärande rollerna. Inget mästerverk kanske, men filmen har en viss nerv och äkthet som många andra filmer saknar.
2014-11-15
Det som förbluffar mig varje gång jag ser en dansk film är varför vi i Sverige vaskar fram så mycket skitfilm medan man i Danmark får fram guldkorn hela tiden. Här är en underbar romantisk dramakomedi som danskarna är bäst på. Till skillnad mot USA och Storbritannien så är det äkta problem och äkta språk. Dessutom kul med en duktig Björn Kjellman. 3+
srien
2010-06-30
Den här var kanoners. Stark 4a. Den var hela tiden intressant och rolig.
Fiasnutt
2009-11-16
Bra film, kul, smart och bitterljuvt på en och samma gång. Tyvärr har den inte det där lilla extra som får mig att jubla. Betyget landar på en tvärstabil och stark 3:a.
finkan
2008-06-02
skum men bra..
vhanzon
2008-05-22
Jag var på väg att sätta en 4:a på den här. Riktigt stark film och Sidse Babett Knudsen är helt otroligt bra!! Dock pajjar slutet en hel del. Ganska onsannolikt och snöpligt. Dock klart sevärd och välspelad film! 3+
Rem_5_nov
2008-05-06
Jag skulle valt den andra killen i slutet... nä men det är en bra film. Som alltid när det kommer nåt från Danmark.
Cleoo
2008-04-29
Den är så otroligt flummig, och bra! Jag vet inte vad dne har men den gör mig glad!
gnagerhojt
2008-03-20
Den motsvarade inte mina förväntningar. Den utvecklades till någonslags light-version av en romantisk komedi.