1.9

Se upp för Jönssonligan

Efter en misslyckad kupp hamnar Charles Ingvar "Sickan" Jönsson i fängelse. När han släpps ut har kumpanerna i Jönssonligan blivit hederliga och Sickan får fortsätta på egen hand. Brottsförmedlaren Anita ger honom ett simpelt inbrott som uppdrag, men det hela visar sig vara mycket vara större än Sickan tror. Nu behöver han sina gamla medbrottslingar för att genomföra den svåraste kuppen i ligans historia.

Originaltitel Se upp för Jönssonligan
Regissör Tomas Alfredson
Manus Tomas Alfredson, Henrik Dorsin, Rikard Ulvshammar
Genre Komedi, Kriminalare, 2020-talet
Skådespelare Henrik Dorsin, Anders Johansson, Hedda Stiernstedt, David Sundin, Marie Göranzon, Jussi Lampi, Lennart Hjulström, Lena Olin, Reine Brynolfsson, Ville Virtanen, Sven Ahlström, Linda Källgren, Henric Holmberg, MyAnna Buring, Pekka Strang, Hannu-Pekka Björkman, Elin Klinga, Heidi Grönstrand, Anna-Riina Virtanen, Janina Berman, Sinikka Saarela, Anders Mossling, Lena Mossegård, Hans Ek, Rikard Ulvshammar, Per Gottfredsson, Johan Wahlström, Birthe Wingren, Sten Eriksson, Riitta Havukainen, Sara Soulié

StureStenhög
2021-02-26
Att ge sig på en reboot på Jönssonligan är nog ett hopplöst projekt från första början, och det här försöket var ännu mer misslyckat än det tidigare misslyckade försöket. Det finns väl två vägar att gå, antingen försöker man göra samma sak som de gamla filmerna, eller så försöker man göra något nytt och eget av konceptet, och det är svårt att se att någon av vägarna skulle vara en bra idé. Här verkar de inte heller ha kunnat bestämma sig för hur de ska förhålla sig till de gamla filmerna. Dorsins Sickan blir någon slags dålig imitation av Ekmans version samtidigt som Ankans Vanheden inte har några likheter alls med Brunnbergs version. Det illustrerar inte bara att det blir dåligt hur man än gör, det ger också ett förvirrat intryck, något som också rakt igenom präglar det spretiga och ostrukturerade manuset. Man ska dock sannerligen inte överdriva hur bra de gamla filmerna var, men det som genomgående fungerade i dem var de överdrivet välplanerade kupperna. Första kuppen är också någorlunda okej även denna gång, men i övrigt saknas det helt finess när man slentrianmässigt ska försöka göra sina egna varianter. Annars är det nog inget fel på skådespelarna egentligen, men det finns helt enkelt inget de kan göra med det här
elibaaba
2021-02-09
Katastrof.
norenorama
2021-01-17
Mindre dålig än Den perfekta stöten men inte mycket. Marie GöranZon som försökte sig på dialekt var ren tortyr i var scen hon medverkade i.
2021-01-12
Visst, jag hade verkligen förvänta mig att filmen skulle vara usel, men detta tar pris av all dumhet i svensk film. Detta är en hån mot de gamla filmerna och de fina skådespelarna...
Pari
2021-01-09
Jättedålig.
gåsrajder
2021-01-06
Det kommer aldrig gå att leva upp till samma nivå som de första filmerna. Det var i och för sig en annan tid då. Med det sagt så var det en ok familjefilm men inte mycket mer än så. Handlingen om det finska hjärtat var väl inte jättespännande. Den hade man kunnat jobbat mer på. Dock en del roliga små tillslag här och där. Tror inte man hittar en lämpligare Sickan än Henrik Dorsin just nu. Han gjorde det hyfsat bra. Även Reine Brynolfson som är grym in bok gjorde en strålande insats. David Sundin gjorde sin roll som DynamitHarry helt ok. Han blir väl dock begränsad när det inte får smällas och inte få tas sig en ÖL. PK-sverige tillåter inte sånt längre. Att man tagit bort originalet BERTs-Dagbok från SvtArkivet på grund av olämpligt språk är ett bevis på det. Det blev inte bra med Anders komikern eller BolibombaKille eller vad han nu är som spelade Vanheden. Över lag skall man ha en mysig kväll med familjen och skratta lite så funkar den.
MsA
2021-01-03
Helt ok. Imponerande rollista.
emelee
2021-01-02
Stundtals lika bra som gamla filmerna, exempelvis början. Bra användning av musik. Men den hade behov av att kortas ner. 30 minuter av det mindre viktiga och mindre roliga hade gjort den bättre. Dorsin var klart bäst men jag gillade även Ring så spelar vi-mannen spelad av Johan Wahlström.
Ful_fisk
2021-01-01
Som riktigt fan kan man förstås inte hålla fingrarna borta, och försöker ta in det nya utan att jämföra strängt med vad som varit. Projektet har alltid känts lite läskigt eftersom det denna gång är riktigt spännande personer inblandade, som Jönssonligan-dyrkaren Henrik Dorsin och Tomas Alfredson, Sveriges kanske främsta verksamma regissör, som dessutom var med när det begav sig på 80-talet. Och under den första halvtimmen känns det också som att det håller på att gå vägen. Första kuppen är snyggt sammansatt med fin klippning, stilrent foto och trivsam stämning. Men sedan barkar något åt fanders. Plötsligt ska ligan splittras för att tvingas samsas igen (samma misstag som förra försöket Den perfekta stöten från 2014 gjorde). De gamla filmerna gick inte på tomgång så länge, där var de osams någon minut, och sedan raskt i kast med nästa kupp. Säga vad man vill om de gamla filmerna, men man vet aldrig från början hur de kommer att avslutas redan från början, den första kuppen klaras alltid av under första halvan, och sedan händer diverse förvecklingar som gör att de får nya saker att lösa. Nu ska de istället vara osams hela filmen. Och på vilket sätt osams? Tja, för det första är alla karaktärer helt och hållet omstöpta till oigenkännlighet, endast Sickan har drag av Sickan i sig, och därifrån blir det bara mer och mer bisarrt. Att låta Ankan Johansson spela nedtonat är lika dålig beslut som att göra om Vanheden till en introvert morsgris utan ryggrad. Doris får jag aldrig riktigt grepp om, hon verkar vara ligans sekundant, men är ändå varken rolig eller intressant. David Sundins Harry har absolut ingen personlighet alls. Framför allt saknar samtliga medlemmar i ligan någon som helst sammanhållning eller kemi. Ett stort, stort problem. Dessutom är de inte det minsta roliga. Och då är nog ändå själva storyn det värsta med filmen. Efter den ganska lyckade öppningen blir det mer och mer urspårat i någon snårig intrig kring finsk tronföljd som glider längre och längre ifrån Jönssonligan och mer och mer in i... ja, Grotesco. Det blir liksom parodi på amerikansk genre-film. Vad är Jönssonligan över det? Dessutom blir folk mördade och sådant, vilket inte heller matchar tonen. Mitt i allt går Doris och Harry på en fest med frukttema där ett live-band sjunger olika frukter med första bokstaven bortplockad. Det är i detta inferno av humorbefriad meningslöshet som det slår mig, att manusförfattarna Dorsin och Ulvshammar faktiskt skrev Åsa-Nisse - Välkåm to Knohult. Och det är där denna film landar. Magplask i ett försök att uppdatera en gammal kulturskatt i en mer skruvad Grotesco-variant. Skillnaden är att Åsa-Nisse aldrig varit bra, och att den nya aldrig kändes som att den försökte vara särskilt bra heller, att de mest gjorde den som en kul grej. Men Jönssonligan var bra, och jag vet att de som gjort denna film också tycker det. Så varför stöper de om allting till ett skruvat Grotesco-äventyr utan finess och lyckad humor, istället för att verkligen försöka slå an den rätta ådran? Kanske går det inte att återskapa magin. Kanske bör man bara låta Jönssonligans arv vara. Om Den perfekta stöten kändes fel för att de distanserade sig för hårt från originalen, som om de vore något att skämmas över, så är felet denna gång snarare motsatsen, att de försöker hitta magin men misslyckas kapitalt. Faktiskt är detta den sämsta Jönssonligan jag sett, och jag funderar allvarligt på bottenbetyget, för min tvåa är fan svag. Filmen gjorde mig genuint ledsen och besviken i hur all talang schabblas bort så lättvindigt. Och värst av allt är att Tomas Alfredson regisserat, och till och med varit med och skrivit. Karln har gjort mig besviken många gånger, och jag har aldrig hymlat med att hans verk var som störst när han var doldis (Bert, Killing-filmerna, En decemberdröm), och att jag alltid hittat något jag ogillat med hans senare kritikerrosade filmer Låt den rätta komma in och Tinker Tailor Soldier Spy. Men aldrig har han varit ute på såhär djupt vatten, det här är riktigt illa, och jag är chockad att en sådan supertalang ens vill ha sitt namn på denna röra. Och innan jag avslutar måste jag flika in hur meningslöst tråkiga skurkarna är, båda halvorna av Wall-Enberg, och att Marie Göranzons intetsägande bi-bi-biroll fått en guldbagge-nominering när hon spelade en riktig biroll i Orca är fullkomligt ofattbart. Kritikerna har aldrig gillat Jönssonligan, så det är anmärkningsvärt att de tycks tycka om den här, men jag ställer mig på publikens sida. Se upp för nya Jönssonligan!
cristian81
2021-01-01
Katastrofalt olustig och osmart Jönssonliganrulle. Ingen av karaktärerna funkade, ingen av kupperna var intressanta, manuset var sämre än en svensk såpa från 90talet och allt gick dessutom olidligt långsamt. Höjdpunkterna var se Harry käka sill och dricka nubbe och att den efter 2 extremt långa timmar äntligen tog slut. Alla involverade i denna produktion bör skämmas, i synnerhet Tomas Alfredson och Henrik Dorsin. 1/10, kanske den sämsta Svenska film någonsin.