Seabiscuit

Året är 1937 och efter nästan ett halvt decennium av depression framstår den amerikanska drömmen allt mer avlägsen. Genomsnittsamerikanen ägnar sig åt enkla nöjen. Det blir återigen tillåtet att spela med pengar och kapplöpningssporten får ett rejält uppsving. Många är de lycksökare som beger sig till kapplöpningsbanorna för att tjäna snabba pengar. Bland dem finns tre män, vars illusioner krossats av livets omständigheter. Tillsammans sätter de sitt hopp till hästen Seabiscuit, en oslipad diamant. Men vägen till framgång är lång och oddsen låga. Verklighetsbaserad.

Originaltitel Seabiscuit
Regissör Gary Ross
Manus Gary Ross
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jeff Bridges, Chris Cooper, Valerie Mahaffey, Tobey Maguire, Elizabeth Banks, William H Macy, Ed Lauter, Sam Bottoms, Gary Stevens, Michael Angarano, Gianni Russo, Eddie Jones
Betygsantal 2045

andersg
2010-06-08
Jag gav den två försök. Båda gångerna somnade jag vid två tillfällen. Betyg två.
maanantai
2010-03-05
Oh vad jag tycker att den är härlig
PajoB
2010-01-30
Oerhört fin film! Att den är baserad på en verklig historia gör inte saken sämre. Kul med en hästfilm som inte är en "hästfilm", för en gångs skull! Maguire är fantastisk.
stenemo
2009-12-25
En ok film, pretentiös men ej så mkt att det ej är uthärdligt, en intressant historia som är tillfredsställande (men ej mer). Hade slutet varit bättre (mer positivt, välarbetat) hade den kunnat nå en 4a
Cerpico
2009-12-21
härlig!
shakermaker
2009-10-07
Wow, vilken fin film. Tårarna rinner varje gång :)

2009-09-08
Snacka om feelgood film!
Viktorias
2009-08-01
Så himla fin rakt igenom. Att filmen bygger på verklighet gör den bara ännu bättre :)
LindaU
2009-06-15
En så himla fin historia, gråter varje gång=)
precious_death
2008-10-07
stark 3a. Hallström-känsla på rullen. Maguire funkar bra med lite äkta utanförskap.