3.9

Searching for Sugar Man

Dokumentär om en musiker som upptäcktes i Detroit på 60-talet, och väntades bli sin generations absolut största. Istället gick han under jorden, det ryktades till och med om självmord. Ett exemplar av hans album dök dock upp i Apartheidregimens Sydafrika där han blev ett enormt fenomen.

Originaltitel Searching for Sugar Man
Alternativ titel Searching for Sugarman, The Only One Who Did Not Know
Regissör Malik Bendjelloul
Manus Malik Bendjelloul
Genre Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-11-15 av annihilat0r
\"Searching for Sugar Man\" är en storslagen film, en film som bara måste upplevas på biograf. Jag upplevde den på Sveriges äldsta – Scala – och rysningarna var närvarande under filmens alla 8...   Läs mer »

dafreakish
2018-11-03
Magnifik historia berättad på ett underbart sätt. Denna "för osannolik för att vara sann"-berättelse är unikt bra i både känslan för huvudpersonen och känslan den förmedlar. Man kan bara sörja att Bendjelloul inte kan göra något mer, en regissör som slets ifrån oss alltför tidigt.
miss_spears
2018-02-16
En av de bästa dokumentärerna jag sett. Verkligen synd att vi inte kommer få några ytterligare kreationer av Malik.
2017-10-09
Bra
RustyFilm
2016-12-06
En dokumentär av svenske Malik Bendjelloul. Malik berättar en häpnadsväckande historia om sångaren, musikern och låtskrivaren Sixto Rodriquez. Här överträffas dikten av verkligheten med massor. Oscar vinnare i klassen ”Bästa Dokumentär” Verkan av den här filmskapelsen är extremt emotionell
Mysharry
2016-11-19
Jag har svårt att förstå att han floppade. Mysig feelgood-dokumentär.
JenLane
2016-09-17
Imorgon kan man se den på bio igen i Stockholm! Visas kl 13:00 på Biograf Victoria. Mer info här: https://facebook.com/events/189206234824884/
Johan2006
2016-04-03
Kul när arbetskamrat hade misstänkt att fotona med Rodriguez från Sydafrika var gjorda i Photoshop. Mkt bra genomförande och Rodriguez är så härligt blyg och undfallande, totalt motsatt till standard för en stjärna.

2016-02-01
Så jävla bra, så jävla sterk.
Kurosawafan
2015-11-01
skön film fantastisk historia, bra musik
andmoreagain
2015-05-17
Av alla skivor som någonsin gjorts valde den sydafrikanske skivbutiks-mannen att ställa upp Love "Forever Changes" i bakgrunden så att ALLA kunde se. Bra produktplacering. Lätt en fyra.