3.1

Secret Sunshine

Sin-ae flyttar med sin son Jun till Miryang, staden där hennes nu döda make föddes. Men hennes försök till ett nytt liv blir förgäves då ännu en tragedi drabbar henne. Skådespelerskan Jeon Do-yeon vann Guldpalmen för sin roll i denna film.

Originaltitel Milyang
Regissör Lee Chang-dong
Manus Lee Chang-dong
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jeon Do-yeon, Jo Yeong-jin, Kim Yeong-jae, Song Kang-ho

Engravadlax
2015-11-18
Song Kang-ho är filmens enda behållning, Jeon Do-yeon spelar slött och träigt. Det är också det första överhuvudtaget positiva jag har att säga om en Lee Chang-dong-film.
Hindsight
2012-11-18
Lite för lång startbana för min smak vilket drar ner betyget. Jeon Do-yeon är fantastisk och Song Kang-hos biroll kompelterar hennes insats. För övrigt en ganska träffsäker bild av småstadslivets slutenhet.
kaminix
2011-09-14
Var väl helt OK, stark tvåa. Snuddar på trean men känns alldeles för enkelt på något sätt. Det är som att hela delen innan hennes sammanbrott skrevs efter resten av filmen för att ge sammanhang.
distinkt
2007-12-26
omslaget till den koreanska utgåvan av filmen som jag har är makalöst vackert.

2007-10-30
Efter att ha sett Oasis så har jag skyhöga förväntningar på det jag ser av Lee Chang-dong. Jag försökte se Pepparmint Candy tidigare men den kändes mest frånstötande. Kanske läge att ge den en ny chans. Secret Sunshine börjar trevande, som de flesta av Chang-dongs filmer tycks göra. Berättelsen lyckas aldrig riktigt gripa tag om mig. Om den är för att Chang-dong valt att inte med tekniska medel säga åt oss tittare hur vi ska uppleva sekvenserna och tycka om personerna i fråga eller om det beror på något annat, är svårt att säga. Som redan sagts så ger filmen inte heller några direkta svar, vilket i sig inte är fel. Bra skådespel.. (Filminformationen för den här filmen är i skrivande stund missvisande. Det här är ett renodlat drama och inget annat.)
uCj
2007-09-22
Jeon Do-yeon spelar en väldigt trovärdig och opolerad kvinna i filmen, det är verkligen något av en befrielse i dessa sammanhang. Men det är inte mycket mer som håller mitt intresse uppe, inte lika väl iallafall. Stundtals är det väldigt intressant, själv försöker jag titt som tätt klura ut motiv osv under filmens gång. Men det känns lite lönlöst för till sist ges ändå inga svar, bara ev antydningar. Det blir nästan bara en observation av tragiska öden. Å andra sidan finns det både ett och annat tankevärt i filmen, men det är inget som skrivs på näsan precis. Jag gissade sällan rätt på vart det skulle bära vägen, de komplikationer som jag såg fram emot uteblev... Något tudelad är jag. Det är svårt att säga om det är bra eller väldigt bra.