2.7

Secrets of State

Den unga hetlevrade studenten Diane rekryteras till säkerhetstjänsten och tränas i förhörsmetoder, lönnmord och lär sig flytande arabiska. Hennes första uppdrag kan också bli hennes sista: infiltrera världens hemligaste terrororganisation. Vägen in är en ung blivande självmordsbombare vars förtroende Diane lyckas vinna. Men ju längre hon kommer in i världen av lögner och våld, desto mer inser hon att de båda bara är brickor i ett politiskt maktspel, där deras liv är insatsen.

Originaltitel Secret défense
Regissör Philippe Haïm
Manus Julien Sibony, Emmanuelle Cuau
Genre 2000-tal, Thriller
Skådespelare Gérard Lanvin, Vahina Giocante, Nicolas Duvauchelle, Mehdi Nebbou, Rachida Brakni, Simon Abkarian, Aurélien Wiik

2012-04-11
Överraskande bra och spännande thriller. Känns väl inte rakt igenom som fullt seriös, men underhållande är det hela vägen. 6 av 10.
Jules4893
2012-02-14
någonting som är värre än typiska hollywood filmer är hollywood wannabies...
Ola_Schubert
2011-08-28
Denna film går givetvis inte att jämföra med "Nikita" men det verkar ändå så att franska dussintrillers är bättre än amerikanska ditos. Visserligen så är jag extra känslig nu för västerlänsk sterotypcering av muslimer och om man betänkar att en femte del av franskmännen har sitt ursprung i muslimska länder, och, enligt filmen, hälften av dessa är religiöst aktiva, så borde franskmännen vara extra noga med att undvika steriotyper. Nu är det ändå bätte bevänt med detta i denna film jämfört med amerikanska och intrig, skådepeleri och klippning får godkänt. Så det får bli en stark trea i betyg.
kexchokladet
2010-02-12
Den här var ganska bra och man hade hela tiden ett intresse av att se nästa scen, bra!
Christofer
2009-11-10
Första halvan var tyvärr inte så fartfylld som jag hade hoppats på, medan det tog sig under andra halvan. Temat är alltid lika intressant förstås, med alla dessa fundamentalister. Religion är obehagligt. Jag har även väldigt svårt för franska som språk och tycker att det är jobbigt och trist att lyssna på. Trots allt så var det ändå en hygglig film, så det blir en trea.
Portugallien
2009-09-26
Ingen film som går till historien, men det är den ju inte ensam om.
Lekeberg
2009-06-27
Frankrike gör en USA med Haïms beskrivning av Islam som en mordisk och förhatlig religion, även om men försöker visa att man minsann förstår den rättrogne agenten. En vinklad, kanske till och med rasistisk historia, som är detaljregisserad till förbannelsens gräns. Al Barad (Simon Abkarian) är så styrd att man skulle kunna tro att man följt ett serietidningsliknande screenplay så slaviskt att man glömt bort att det faktiskt finns plats för kreativitet när man filmar. Trots denna svidande kritik är filmen engagerande eftersom det händer så mycket hela tiden.
amam
2009-06-19
Hyfsad spion/terrorist thriller. Underhållande och intressant men aldrig lysande.
WinDrop
2009-06-18
Ja men den här var ju riktigt bra, någonstans mellan tre och fyra. Välspelad, aktuell och välgjord.