3.6

Segerns sötma

J.J. Hunsecker är en skvallerkrönikör i New York. Med 60 miljoner läsare om dagen har han gjort sig förmögen på att suga ära och heder ur kändisar och sedan spotta ut resterna i rännstenen. Runt hans fötter svansar pressagenten Falco, en fjäskande kloakråtta som gör allt för några spaltcentimeter i kolumnen. Att plantera knark på folk som Hunsecker inte gillar eller att tvinga en kvinna till prostitution är inga problem. När Hunseckers unga syster blir förälskad i en jazzgitarrist får Falco ett nytt uppdrag.

Originaltitel Sweet Smell of Success
Regissör Alexander Mackendrick
Manus Clifford Odets, Ernest Lehman
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Tony Curtis, Susan Harrison, Martin Milner, Jeff Donnell, Sam Levene, Joe Frisco, Barbara Nichols, Emile Meyer, Edith Atwater

hsimpson
2020-11-15
Jättesnygg, men kräver sin stämning. Försökte se den för ett par veckor sedan, men orkade bara halvvägs och tyckte att den var tråkig. Såg hela nu, och insåg att den är ganska fin ändå. Inget mästerverk, men en stabil film.
Ful_fisk
2017-02-07
Stenhård kritik mot skvallertidningsbranschen där Tony Curtis leder oss genom en skamlös värld av desperation och drömmen om ett stort genombrott, vad än det må kosta i moral. Det stora monstret är dock Burt Lancaster, vars uppenbarelse i denna film är någonting man sent kommer att glömma. Hans uppenbarelse tar över varenda scen han är med i och man vågade knappt andas i hans närvaro. En rakt igenom lysande film som får den starkaste av fyror, och goda chanser till höjning vid en omtitt.
Spidde
2015-12-01
Cool, stämningsfull och välspelad men lite mossigare och tråkigare än vad jag hade hoppats på. För mig är inte det här någon av de mer sevärda noirfilmerna, även om den har flera poänger.
F-M-J
2015-09-14
En film som handlar om en av de mer skamfulla yrkesrollerna som finns på denna planeten, skvallerblaskans paparazzis, som tyvärr får ett större inflytande på samhället än vad man kan tro. Bra skådespel rakt igenom hela filmen och produktionen osar professionalism.
2015-03-10
Hade hoppats på lite mer men det är en fantastisk uppvisning i dialog och hur långt vissa är beredda att gå i att få sin vilja igenom.
hestret
2015-01-14
Ondskefull och mörk. Härlig dialog av riktigt hög klass som levereras av perfekta skådespelare i totalt amoraliska karaktärer. Krispigt foto med ett konstant fint användande av intressanta vinklar. Riktigt fint att se på. Och musiken är ett underbart härligt jazzscore. Själva grundstoryn är väl egentligen inte något särskilt, men hela stämningen och utförandet är av högsta klass. Som en mer cynisk och hänsynslös Billy Wilder-film. 89/100
Bomkia
2015-01-06
Curtis är fan härligt sliskig. 4+
andywelt
2014-05-12
Klassiskt cool film.
Hypostas
2014-01-15
Snyggt filmad och härligt cynisk film noir. Stark trea.

2013-04-26
Jag känner att jag börjar bli riktigt trött på alla intetsägande och gråa noir-filmer som varken tar upp något intressant ämne eller har något särskilt att ge mig som tittare. Det är inte tufft eller underhållande, bara så fruktansvärt fånigt och tråkigt.