2.7

Selma

Året är 1895 och Selma är 37 år. Debutromanen Gösta Berlings saga har kommit ut och fått lysande omdömen. Selma och hennes förälskelse Sophie Elkan är på resa i Europa, långt borta från det fördomsfulla och kalla Norden. I Taormina på Sicilien anländer de till den nordiska konstnärskolonin där de träffar Carl Larsson, Marie Kröyer och andra kosmopoliter. Världen ligger öppen för Selma och livet är till synes bekymmerslöst. Tillsammans med Sophie ska hon förenas i den stora kärleken, men kärleken har förhinder och skeenden startar som kommer att skugga henne genom livet. Fjorton år senare 1909 ska Selma som första kvinna någonsin ta emot Nobelpriset i litteratur. Hon har uppnått sina drömmar en efter en och hon är nu en uppburen och världsberömd författarinna. På Nobeldagen finns hennes livskamrat Valborg Olander ständigt vid hennes sida, men så anländer Sophie och ett triangeldrama inleds mellan de tre kvinnorna, en kamp om Selmas kärlek. Samtidigt träder en skugga från det förflutna fram som hotar att offentliggöra de hemliga breven mellan Selma och Sophie, något som skulle skandalisera Selma för evigt.

Originaltitel Selma
Regissör Erik Leijonborg
Manus Åsa Lantz
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Alexandra Rapaport, Ingela Olsson, Ola Rapace, Magnus Krepper, Sonja Richter, Helena Bergström, Magnus Roosmann, Göran Stangertz, Thomas Bo Larsen

2018-02-03
Riktig trist serie. Bergström passade inte att spela Selma!!!
Astrojacob
2012-09-11
Överambitiöst och stelt och för mycket fokus på hennes lesbiska relationer. Första delen som en dålig turistfilm och i andra lyfter den en smula till en svag Trea. Dock inget oväntat eller farligt utan mer möda med dekor o kostymer tyvärr.
Xenox
2012-06-28
Godkänd mini-serie som varken är extremt bra eller extremt dålig.
Bredlund
2011-08-07
Dåligt, tyvärr.
melpin
2010-12-13
Vad fan!? En film/mini-serie som ska handla om en av Sveriges mest intellektuella, driftiga och självständiga författarinnor, och det man verkligen väljer att ta i behåll av hennes liv är... sexscener och lesbiska triangeldraman? BESVIKEN.
Perdhra
2010-02-09
Ganska ointressant skildring av en persons sexliv och sexeskapader måste jag säga. Lite jobbigt blir det när SVT gör en film om en person baserat enbart på lösa boliner och eventuella omständigheter. Skådespeleriet var det absolut inget fel på men storyn störde mig en aning.
filmmalin
2009-09-13
Skickliga och engagerade skådelspelarinsatser i denna viktiga, intressanta och inspirerande film! Att få se Alexandra Rapaport, Ingela Olsson och Helena Bergström i samma film är magiskt.
PebblesBeach
2009-08-16
Gillar filmer som speglar människor som har funnits på riktigt. Tycker dock att jag hade velat ha en "redogörelse" över hela Selmas liv, eller åtminstone en tillbakablick för att bättre förstå det som denna film handlade om...
Luciphere
2009-05-04
Välgjort? Javisst! Men skildringen av Selmas kärleksliv är inte vidare intressefångande. Ganska långtråkig skapelse.
Majamullvad
2009-03-01
Inte alls nära sanningen, men Helena Bergström är okej :)