Senna

En dokumentär om den brasilianske Formel 1-föraren Ayrton Senna som vann världsmästerskapet i F1 tre gånger före sin död vid 34 års ålder. Filmen handlar om legendens år som F1-förare, från hans första säsong 1984 fram till hans för tidiga död tio år senare. Efter hans död utlyste den brasilianska regeringen tre dagars landssorg och tre miljoner människor kantade gatorna vid hans begravning.

Originaltitel Senna
Alternativ titel Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound
Regissör Asif Kapadia
Manus Manish Pandey
Genre Dokumentär, 2010-tal

Jaganatha
2019-07-20
Efter att ha sett Kapadias lysande dokumentär om Maradona var jag tvungen att leta upp denna tidigare produktion och jag blev inte besviken. Rekommenderas även för den som inte bryr sig ett smack om Formel 1-cirkusen!
AudreyHorne
2018-11-11
Riktigt bra driv i berättandet. Digert material.
LadyFlanders
2018-01-01
Sevärd. Visste inget om denne man, nästan ännu mindre om racing. Svårt att inte fatta tycke för honom. Lärorikt om en underlig sport.
2017-10-30
Rele
2016-01-02
En väldigt bra dokumentär. Manuset och regin är bra. Jag ger en fyra.
emilstjernholm
2015-10-19
Rapp dokumentärfilm som ger en fullödig av Sennas tid i formel 1. Härlig åttio-tidigt-nittiotal-känsla.
#54
2015-01-17
Inte ett ämne som intresserar mig, men sevärd ändå.
2015-01-11
Ayrton Sennas finaste tid som Formel 1-förare var under samma period som jag var som mest idrottstokig som liten kille. Idag är mitt intresse svalt för motorsport men under första halvan av 90-talet älskade jag allt inom sport. Därför minns jag Senna med starka minnen och denna fina dokumentär lyfte fram minnen jag glömt och även saker som jag inte visste. Dokumentären är så fantastiskt uppbyggd i sin dramaturgi att det ibland känns som en spelfilm. Mycket sevärd dokumentär.
F-M-J
2014-08-04
Väldigt intressant story som snickras ihop på ett behagligt sätt. En positiv överraskning då jag själv inte ser på formel-1.

2014-06-16
Svenska utgåvan innehöll både bioversionen samt den förlängda. Jag valde den förlängda som är nästan en timme längre än bioversionen och klockar in på 162 minuter. Inte en tråkig sekund. Tveklöst en av de allra bästa dokumentärerna jag sett. Förmodligen den allra bästa! 9/10.