3.6

Sensationen för dagen

Charles Tatum är en misslyckad reporter från New York som tvingats ta ett jobb på en landsortstidning i New Mexico. Allt tar en vändning när en lokal bensinstationsägare fastnar nere i en grotta med indiangravar. Tatum ser sin chans att återupprätta sitt namn som journalist och gör allt för att dra ut på räddningsaktionen. Han skickar dagliga rapporter till en stor tidning och storyn blir snart en nationell angelägenhet.

Originaltitel Ace in the Hole
Alternativ titel The Big Carnival
Regissör Billy Wilder
Manus Billy Wilder, Lesser Samuels, Walter Newman
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Frank Cady, Richard Benedict, Ray Teal, Lewis Martin, John Berkes, Frances Dominguez, Gene Evans, Frank Jaquet, Harry Harvey, Bob Bumpas, Geraldine Hall

quelnightmare
2021-10-31
Om Wilder i många av sina andra filmer kompenserade sin sardonism med en sentimentalitet som möjliggjorde lyckliga slut, så finns det ingen sådan flyktventil i Ace in the Hole.
hsimpson
2020-06-29
Wilder är som bäst när hans känsla för rapp dialog kombineras med en mörk och cynisk berättelse. Kryddat med Kirk Douglas i högform. Detta är ett mästerverk!
jcoke88
2020-06-12
Såg för ett tag sen, måste höja till en femma. Tänker fortfarande på rullen.
myslas
2019-06-11
FAKE NEWS!
Ful_fisk
2016-07-15
Ju mer jag ser av Billy Wilder desto mer imponerad blir jag. Den här filmen var fruktansvärt bra! Utmärkt hantverk rakt igenom med suveränt bildspråk med hårda skuggor och storartade vyer, samt en stenhård story som för fram budskapet med kraftfull precision. Fullkomligt jävla lysande.
MrPraline
2015-02-28
Riktigt bra, men Wilder har gjort bättre. Svag 4/5
pufred
2015-02-22
Löst baserad på en verklig händelse, så handlar denna B.Wilder-film-noir från 1951 med K.Douglas som opportunistisk manipulativ sensationsjournalist, om en man som fastnat i en grotta och det mediadrev och circus som sätts igång. Det är hårdkokt,oerhört cyniskt och väldig träffsäker svart mediasatir med klockrena one-liners. Har nog aldrig sett Kirk bättre. Filmen blev aldrig någon succé då media skrev ner den (undrar varför?)
mammene
2014-11-13
Man kan må illa för mindre, det här är en studie i mänskligt hyena beteende och sensationsjournalistik. Tyvärr är det nog inte så ovanligt, men här drog man nog det till sin spets. Kirk Douglas är väldigt övertygande i sin roll, helt osympatisk. Viss förändring sker, men kanske lite väl snabbt, historien kändes sorglig men kanske nyttig att se.
StureStenhög
2014-11-05
En intressant och träffsäker satir som verkligen känns före sin tid. Kirk Douglas är väldigt sevärd i huvudrollen, och dialogen är stundtals riktigt bra. Jag är också överhuvudtaget lite svag för filmer som vågar vara så här pass cyniska och misantropiska. Speciellt subtil är den dock inte, och det är en sån där film som etablerar sin poäng ganska tidigt och sen inte utvecklar den så mycket mer. Detta gör att man som publik ligger ett steg före filmen, vilket in i sin tur leder till att den saknar riktig nerv. Jag skulle därför säga att det är en film som startar väldigt starkt, inledningsscenen där Kirk Douglas svinar runt på tidningsredaktionen är filmens bästa, men som sen tappar gradvis efterhand. Dalen är dock inte så djup att trean ska behöva vara i fara
hestret
2014-10-13
Vitsig och rolig i all sin extrema och cyniska mörkhet och Wilders hantverk är imponerande. Douglas är väl ändå lite överdriven (inte ovanligt i Wilder), men man köper ändå honom i all hans galenhet. Wilder är bra när han är bra minst sagt. Ganska smart. 86/100