3.5

Séraphine

1914 hyr Wilhelm Uhde, en berömd tysk konstsamlare, en lägenhet i byn Senlis 40 kilometer från Paris. Han anställer den 48-åriga städerskan Séraphine. En dag, när Wilhelm är på besök hos några lokala dignitärer upptäcker han en målning och blir häpen när det visar sig vara målad av just Séraphine.

Originaltitel Séraphine
Regissör Martin Provost
Manus Martin Provost, Marc Abdelnour
Genre Drama, Biografi, Krig, 2000-tal
Skådespelare Yolande Moreau, Ulrich Tukur, Anne Bennent, Geneviève Mnich

Gigi1943
2014-11-05
Missade tyvärr början så jag skall absolut se den en gång till. En mycket finstämd skildring av en konstnärs liv, jättebra.
Ehrmann
2013-07-03
Hade aldrig hört talas om konstnären tidigare, så jag blev lika tagen av konsten som av filmen. Det hela är mycket vackert, och Moreau (en skådespelerska som för mig var totalt okänd, även hon), gör en så gripande rollgestaltning att jag genast blir nyfiken på att se var mer hon har spelat.
cassiopeia
2012-03-29
Det är inte helt lätt att tycka om Séraphine, men man sympatiserar ändå med henne.
micha
2010-12-18
efter en trevande inledning blir det här en liten filmpärla..
larox
2010-04-03
Vilken strålande, enastående bra och välgjord film! Verklighetsbaserad dessutom, vilken upplevelse. Det är glädjande att det finns genier och det är fantastiskt när de upptäcks. Otroligt vacker film och upplevelsen är något av en saga trots att det är sant och det finns härliga konstverk som fina bevis på detta, signerade: Séraphine Senlis. Den filmen ska jag se om och om igen, som hedersstunder!
fors1984
2010-02-08
Störande huvudperson, men det faktum att filmen i övrigt är så vacker släpar den upp till en fyra.
MrsSmiths
2010-01-24
Man ska lida om man ska lyckas här i livet.
Astrojacob
2010-01-21
Ojojoj, här finns mycket att lära av dagens regissörer. Visst, det var en ytterst tragisk historia med en delikat balans mellan vanvett och gudomlig inspiration, men ett filmiskt litet mästerverk utan både CGI eller kända superstars i rollerna. Långsamt, tyst, oftast utan dialog, påminde om "Utvandrarna" emellanåt i bildspråket men intensivt fokuserad på en människas kamp och slit för sin existens var detta en ren njutning för filmögat. Yolande ÄR Seraphine. Här luktar Oscarsnomineringar!
mazquara
2009-08-20
fina tavlor, i övrigt lite småtrist
colorspace
2009-07-14
Ett vackert portätt av en ensam konstnärinna.