3.1

Kvinnorna på sjätte våningen

Drama som utspelar sig i Paris 1960. Jean-Louis och Suzanne Joubert är inte längre unga. De lever ett stilla medelklassliv i sitt eleganta hem. Deras liv har blivit lite trist, särskilt efter att deras barn är utflugna. Saker och ting verkar roligare på plan sex där den kvinnliga staben av tjänstefolk bor. Dit har just sex nya gästarbetare från Spanien flyttat in. Jean-Louis dras mer och mer till dessa kvinnors värld och framförallt Concepción, en attraktiv medelålders kvinna och ju mer tid han spenderar bland spanjorskorna, desto svårare blir det för honom att återvända till sin lägenhet och leva sitt eget liv.

Originaltitel Les femmes du 6ème étage
Alternativ titel Service Entrance, The Women on the 6th Floor
Regissör Philippe Le Guay
Manus Philippe Le Guay, Jérôme Tonnerre
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Carmen Maura, Natalia Verbeke, Lola Duenas, Berta Ojea, Nuria Solé, Concha Galán, Marie-Armelle Deguy, Muriel Solvay, Audrey Fleurot

RustyFilm
2019-03-25
Paris i början av 60-talet. Aktiemäklare med neurotisk fru bor och äger nått slags ”lägenhetshotell” av fransk typ. Takvåningen (6 trappor upp) är det livligaste tillhållet i huset. Här bor ett gäng tjänstefolk (spanska kvinnor) och det är trapporna som gäller, hissen är till för herrskapet på nb. Ja detta är miljön som denna komedi utspelas i och handlingen är av typ ”Pompös rik lär av ödmjuk fattig”. Det hela är förutsägbart och segt men ändå lite sevärt.
Fiskjävel
2016-11-26
Mysig och härlig film med intressanta människoöden. Dock tror jag filmen skulle tjänat på att dra ner på feel-goodkänslan, det gör filmen i sig lite för lättsmält och förutsägbart i min mening. 3+.
AmyTatti
2015-07-28
Trevlig film, hjärtlig och kul.
sparv
2013-08-05
Ush. Hela kärlekshistorien kändes oerhört omodern och sunkig. Varför? Filmen hade fungerat utmärkt utan den.
labi
2013-07-14
Verkar som den här feelgoodrullen delar Sverige... Själv tycker jag den var riktigt skön. Skrattade gott filmen igenom och skådespeleriet är riktigt sprudlande. Som en kombination av Woody Allen och Pedro Almodovar på gott humör.
happyrape
2013-05-22
håller med om att man kunde skippat kärlekshistorien, den blev genast lite äcklig då
MrsSmiths
2013-04-27
Det är ju så himla fint. Varför slänga in kärlekshistorien? Obegripligt att man inte vågar lita på enkelheten i berättandet.
Gigi1943
2013-04-20
Alltså, den här var ju supercharmig, en verkligt måbrafilm, men så är jag ju pensionär och kan bortse från eventuella "mansgristendenser. Alla medverkande var riktigt riktigt bra, vore kul att bo i det huset!
LuxLisbon2
2013-04-07
Suger gammal gubbkuk.
shahinos
2013-01-18
Kass filmbeskrivning, men okej.