Seven Blood-stained Orchids

En riktig giallo med en klichéartad mördare i svart rock, svarta handskar och sylvass stillett. Filmens antagonist springer omkring i Italien och har ihjäl vackra kvinnor på löpande band samt lämnar mystiska medaljonger efter sig. Antonio Sabato är mannen i de rutiga kostymerna och tajta byxorna som försöker lösa fallet med medaljongmördaren. Under Sabatos jakt träffar han på heroinhippies, brajbögar och allmänt skumma typer.

Originaltitel Sette orchidee macchiate di rosso
Regissör Umberto Lenzi
Manus Umberto Lenzi, Roberto Gianviti
Genre Thriller, 70-tal
Skådespelare Pier Paolo Capponi, Antonio Sabato, Marisa Mell, Rossella Falk, Marina Malfatti, Claudio Gora, Gabriella Giorgelli, Uschi Glas

Punkliv
2015-04-05
Snyggt foto, dito scenografi och bra musik, som nästan alltid i genren. Håller ett bra tempo och blir aldrig någonsin tråkig, men når heller aldrig några riktigt höga toppar.
ulke666
2012-02-12
Umberto tycker även att denna film inte alls är banal som typ alla andra i genren. Dessutom vill han poängtera att han inte härmat Argento genom att låta mördaren vara klädd i svart - han vill bara vara ärlig mot publiken. Nåja, filmen är faktiskt bra.

2012-01-30
"A great moment in cinema" - Umberto Lenzi om filmen. Det var också i den här filmen som Lenzi uppfann borren som mordvapen i film. Filmen var väl ok tycker jag, men sticker inte ut i mängden med liknande filmer.
Kriffot
2011-08-22
Standard giallo som bjussar på endel dekadens och tveksam logik, som sig bör!
schramm
2010-07-18
Supersnyggt och superklyschigt. Filmen håller bra tempo, fräsig musik och sedvanliga blodiga mord. Stabil regi av gode Lenzi och en hel del fina frisyrer från diverse damer gör det här till en vinnare i min bok!
dudson
2010-04-17
Mycket Stilren och Kitshciiiig... Sen Enormt Snyggt filmad!!! En av dom Snyggaste Giallos inom den Genren......
NHL
2007-09-25
Ett hyggligt dagsverke även om jag av någon anledning hade förväntat mig mer. Den bjuder inte på några toppar varken cinematografiskt eller på något annat sätt. Filmen rivstartar med ett par klassiska gialloaktiga mord för att sedan plana ut och bli en gemytlig liten deckare. Mordet med den elektriska borren är typiskt Lenzi och ganska hårt för att vara från den tiden. Sabato e lite halvkaxig genom hela filmen och man kan inte annat än le lite när han far omkring i sina hemska rutiga kavajer á la typiskt 70-tal.
Moj
2007-09-23
Riktigt stabil story och juste skådespel kompat av underbar 70-talsdesign - bilarna, kläderna, frisyrerna, ja allt. Tyvärr saknas dock fotot, musiken och den där nervskakande spänningen som man förväntar sig av en riktigt bra giallo.
benoit
2007-01-25
Ter sig lite för seg för att verkligen få ett högre betyg, men sådär ”hemtrevlig” som man kan begära av en Lenzi. Innehåller givetvis våld och mystik, men det kunde ha varit lite mer fart!
idd
2006-09-08
lenzi har aldrig gjort mig besviken å gör det inte nu heller.. klassisk giallo med alla klyschor, utan att sticka ut på nåt sätt levererar den precis vad som väntas.. det enda lite trista e att storyn snarare nystas upp långsamt än att överraska med nån twist i slutet.. inte bäst i genren men bra!