2.5

Sex i elden

Molly och Terence Donahue utgör tillsammans med sina tre barn vaudevillesällskapet The Five Donahues. Sonen Tim träffar den ambitiösa showartisten Vicky och plötsligt börjar familjen falla samman.

Originaltitel There's No Business Like Show Business
Regissör Walter Lang
Manus Lamar Trotti, Phoebe Ephron, Henry Ephron
Genre Musikal, 50-tal
Skådespelare Ethel Merman, Donald O'Connor, Marilyn Monroe, Dan Dailey, Johnnie Ray, Mitzi Gaynor, Richard Eastham, Hugh O'Brian, Frank McHugh, Rhys Williams, Lee Patrick, Eve Miller, Robin Raymond, Lyle Talbot, George Melford

RustyFilm
2016-12-10
Krystad titel. Det måste man få tycka, men tankarna gick nog lite annorlunda på 50-talet. Originaltiteln på musikalen var ”There’s no business like show business”, och det låter ju lite mer igenkännande. Storyn som knyter ihop show numren är svag men visst det är kul att se de pampiga shownumren i original med hög teknisk kvalitet. Förutom There’s no business…… finns nummer som Alexanders ragtime band och mycket annat. Kompositör till det hela är legendaren Irving Berlin.
Albion
2015-09-19
Gräsligt tunt och nära på vämjeligt. Därför känns det lite konstigt att en så pass dålig produktion fört fram en sådan megahit som There's no business like showbusiness. Marilyn Monroe då? I filmen används hon flitigt och lite överraskande tydligt, på gränsen till plumpt, som den sexikon hon gjorde sig känd som. Betyget blir bara en svag 2; a, dvs 2-
2015-01-05
Denna film fungerade mindre effektfullt på mig än vad jag hade förväntat mig. Dels tycker jag att filmen aldrig lyckats hitta en tillräckligt bra balans mellan musik - och dansinslagen sett till dialog och handling. Dels tycker jag att man slarvar bort Marilyn Monroe här. Det är dock ingen brist på talangfulla och skickliga underhållare och filmen bjuder på några snygga och sevärda scener med koreografi, scenografi och foto som fungerar. Jag hade dock hoppats på mer och bättre. 3-
ilBrutto
2013-11-04
Får en tvåa för de vackra Technicolor färgerna, resten var helt olidligt!
AmyTatti
2012-12-01
Filmen är uppbygd som en musikal av Irving Berlin-sånger, består mest av sångnummer. Historien är platt, funkar inte riktigt för mig.
mammene
2012-11-01
När jag väl vande mig vid sångnumren så var det inte så tokigt. smårolig och lättsam och en underbar Monroe med naturlig charm. Så det räckte precis till trean.
Astrojacob
2012-01-03
Skall jag skratta eller gråta? 3 obegripliga Oscarsnomineringar 1955 för givetvis musik, kostym och manus??? Sedan brassar man på med Marilyn Monroe som sexgalen bimbo i rena stripteaseålande på scen. Ojoj, säger jag bara. Visst, musikalälskare kanske kan ha viss behållning men jag genomled detta mest för Marilyns skull. Mest minnesvärt egentligen alla örhängen som dock är klassiker idag; titellåten bl a. Skulle vara oerhört spännande att få ett snack med den som satt en svensk titel på filmen. "Sex i elden"??? Är det något sexuellt perverst eller bara dålig Matematik? The Donahues var FEM och Marilyn sjöng visserligen "Heatwave" men jag såg inte en enda låga.... Vore det inte för älskade MM hade jag sågat detta trams, så jag ger en snäll Tvåa.
kennert
2011-12-04
Shownumrena är tjusiga,resten.......
jingoo
2011-07-10
Påkostat flådiga musiknummer mest hela tiden vilket inte är något för mig. Men det finns lite charm i bakgrunden ändå kring familjens "business".
lottes
2011-07-04
75% musikalnummer, långa sådana, varav Marilyn är med i kanske fyra. I o f s en del magiska, men se den här filmen en dag då du känner att du har all tid i världen.... lite som förr i tiden, så det finns ju en viss charn.