3.2

Sex, lögner och videoband

En självupptagen advokat får kalla handen av hustrun och tar svägerskan till älskarinna. Gamla skolpolaren kommer på besök, men vännen är inte den han en gång var.

Originaltitel Sex, Lies, and Videotape
Regissör Steven Soderbergh
Manus Steven Soderbergh
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Andie MacDowell, Peter Gallagher, James Spader, Laura San Giacomo, Ron Vawter, Steven Brill

Jansmyr
2018-05-04
Alla riktigt bra filmer prioriterar brottsycken ur genuina människors liv och existentiella frågeställningar över underhållning. Men bara för att man fokuserar på drama snarare än underhållning betyder det inte att man gör en bra film, här är ett exempel. Få, intressanta karaktärer interagerar med varandra på ett sätt som i slutändan inte blir vidare intressant. Terapiscenerna och scenen där Macdowell sätter ned foten var roliga, annars brister filmen i både charm och engagemang.
2017-10-23
supermancover
2017-09-30
Efter en och en halv månad måste jag höja, den var för bra för en fyra.
supermancover
2017-08-07
Men åh, det var seriöst en femma tills sista fem minutrarna. Jävlar var nära det var att jag satte en femma. Hepp. Kanske ändrar mig senare, men nu blev det "bara" en stark fyra.
Ful_fisk
2015-06-18
Intressant film, stilig uppgörelse med medelklassdrömmen. Lite spretig kanske, men klart sevärd. James Spader blev väldigt rosad för sin roll, men själv tycker jag nog ändå att det är Andie MacDowell som skiner starkast i den fina rolluppsättningen. Stark trea och potentiell växare.
Nihilus
2015-01-17
Finfint skådespel av James Spader och även Andie MacDowell får en eloge. Stark 3:a.
#54
2014-01-18
Det här kan vara Soderberghs intressantaste film, vilket tyvärr inte säger särskilt mycket.
emilstjernholm
2013-12-26
Jag har svårt att se storheten i den här så omhuldade filmen. Relationsdramat känns bara platt.
Dutch
2013-10-10
Vi gillar James Spader.
Bjork1000
2013-05-25
Bästa filmen jag sett!!! Steven Soderbergh vet vad han gör. Första gången jag såg filmen kändes det som en 3:a. Andra gången en 4:a. Efter det blev det en 5:a och den håller i sig trots att jag har kikat på filmen ca 50 gånger! Skådespeleriet är i världsklass. Intressant och udda story. Snyggt foto! Kan varm rekommenderas! Men se den gärna mer än en gång.